Mine områder
Hjelp

Korrigering av transaksjoner med gamle avgiftsnummer som ikke er inkludert i avgiftsrapport for 2022

31-01-2022 12:15 (Sist oppdatert 09-03-2022)
  • 0 Svar
  • 3 liker
  • 2730 Visninger

I forbindelse med nytt avgiftsoppsett for 2022, kan det være enkelte tilfeller hvor transaksjoner med MVA ikke er inkludert i avgiftsrapporten. Dette skyldes som regel gamle avgiftsnummer som ikke lengre er gyldig på bilagene. 

 

Problemet kan ha oppstått dersom:

  • Du har flyttet bilag fra en periode i 2021 til en periode i 2022 uten å endre dato til 2022 på bilaget, enten manuelt eller ved hjelp av "Klargjør for avslutning" (AP50700S)
  • Du har endret på "Ikke gyldig etter" på et eller flere avgiftsnummer
  • Du har bokført bilag i 2022 før du fikk nytt avgiftsoppsett i versjon 8.76 den 12. desember

Hvordan vet jeg om dette gjelder meg?

Når du klargjør avgiftsrapporten, vil du få et advarsel om manglende konfigurasjon på et eller flere avgiftsnummer. Dette kan skyldes at det finnes bilag i en senere termin hvor avgiftsnummeret ikke lengre er gyldig. 

 

Dette vil ikke ha innvirkning på avgiftsrapporten for 2021 og du kan levere som normalt. Du må derimot rette det opp før du leverer for termin 01-2022. Ved levering i 2022 vil avgiftsrapporten feile ved validering. 

 

I eksempelet under er det ført et eller flere bilag i 2022 med avgiftsnummer 14 som er terminert 31.12.2021:

2022-01-20 11_15_44-Behandle avgiftsrapport.png

Hvordan korrigerer jeg bilagene som har fått feil avgiftsnummer?

I skjermbildet "Behandle avgiftsrapport" (TX502000) velger du Behandlinger -> Annuller rapport.

 

MarkusWang_0-1646235460360.png

 

Gå deretter til skjermbildet "Endre utsatte avgiftsnr." (TX40501S). Dette når du kun ved å endre URL-adressen i nettleseren. Du erstatter gjeldende ScreenId med TX40501S og trykker Enter på tastaturet.

 

Change-Suspended-Tax-ID_Url.png

 

I skjermbildet gjør du følgende:

  1. Velg "Avgiftsleverandør" 49999 - Merverdiavgift Skatte- og avgiftsregnskap
  2. Sett "Avgiftsår" til 2022
  3. Angi avgiftsnummeret du fikk varsel om i feltet "Avgiftsnr."
  4. I listen får du opp alle transaksjonene som er ført med det terminerte avgiftsnummeret. I eksempelet under er det 3 faktura med avgiftsnummer 14 i 2022. 
  5. Velg avgiftsnummeret du ønsker å endre til i feltet "New Tax ID"
  6. Huk av for de du vil endre og klikk "Behandle" eller velg å "Behandle alle"

En oversikt over nye og gamle avgiftsnummer finner du her.

 

Hvis du mangler avgiftsår 2022, må du gå til Avgiftsperioder (TX207000). Velg avgiftsleverandøren og avgiftsår 2022. Deretter klikker du lagre øverst i skjermbildet. Gå tilbake til "Change Suspended Tax ID" (TX40501S) og foreta korrigeringen.

 

Korrigering av avgiftsnummer.png

 

Etter du har endret avgiftsnummer går du til "Klargjør avgiftsrapport" (TX501000) og behandler denne på nytt. 

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"