Mine områder
Hjelp

Lukke/avslutte regnskapsperioder

03-07-2015 17:38 (Sist oppdatert 06-09-2023)
  • 9 Svar
  • 0 liker
  • 10240 Visninger

Denne artikkelen beskriver hvordan man lukker regnskapsperioder, slik at det ikke kan føres mer på disse. Dette bør gjøres etter å ha avsluttet en rapporteringsperiode (mva-termin) på Avgifter.

 

Det er mulig å lukke regnskapsperioder bare for enkelt-moduler, eller for alle samtidig. Lukking av regnskapsperioder for alle moduler gjøres på Avslutt regnskapsperioder (GL50300S).

 

1. Marker de periodene du ønsker å avslutte. I dette eksemplet avslutter vi januar 2018.

 

2. Før du avslutter anbefaler vi å klikke Uoppdaterte dokumenter for å sjekke at det ikke ligger bilag som ikke er oppdatert for de aktuelle periodene. Oppdater dem først isåfall. 

 

3. Klikk Avslutt perioder. Når dette gjøres avsluttes periodene for alle moduler (Kundereskontro, Leverandørreskontro, Varelager, Betaling og Driftsmidler). 

 

2019-08-15 14_14_09-Avslutt regnskapsperioder.png

 

Hvis ikke de andre modulene enn Hovedbok er avsluttet fra før vil du få et varsel. Svar Ja på dette for å bekrefte. 

 

2.jpg

 

Hvis du har uoppdaterte bilag i en periode du prøver å avslutte vil du få feilmelding om dette, og perioden vil ikke avsluttes i de(n) aktuelle modulen(e). Se eksempel under. 

 

feilmelding avslutning.png

 

Når perioden er avsluttet vil den ikke vises i denne listen mer

 

Under Regnskapsperioder (GL201000) har du også mulighet til å sette en periode inaktiv ved å fjerne haken for Aktiv. Denne funksjonen kan brukes dersom du vil at den midlertidig ikke skal kunne føres på, men ikke ønsker å stenge helt enda. For å åpne for føring igjen fjerner du haken for Aktiv på den aktuelle perioden. Husk å lagre etter å ha endret haken. 

 

2019-08-15 14_24_24-Regnskapsperioder.png

 

Merk 

  • Du har  mulighet til å gjøre posteringer på lukkede perioder hvis du huker av for Tillat posteringer på avsluttede perioder i Hovedboksinnstillinger (GL102000). Husk å fjerne haken igjen når dette ikke lenger er nødvendig. 
  • Skal du føre tilleggsposteringer med mva må du også huke av for dette på avgiftsleverandøren, se artikkel

 

2019-08-15 14_27_39-Hovedboksinnstillinger.png

 

Du har også mulighet til å lukke perioder i de enkelte modulene separat. Dette kan være nyttig hvis du ønsker å stenge for fakturering, men ikke hovedboksbilag f.eks. Her kan du også gjøre det samme som over: avslutte perioden eller sette den som inaktiv. Valget Avslutt regnskapsperioder finnes i menyen på de ulike arbeidsområdene. Eksempel:  

 

  • For Kundereskontro: Gå til Avslutt regnskapsperioder (AR509000).
  • For Leverandørreskontro: Gå til Avslutt regnskapsperioder (AP506000).
Kommentarer
Treehugger
CONTRIBUTOR **
av Treehugger

Hei,

Jeg har avsluttet periode 4. Nå kom jeg på en liten postering jeg ville gjøre allikevel, og satt hake for "tillatt postering på avsluttede perioder" i hovedboksinnstillinger, men får allikevel ikke lov til å postere på periode 4. Hvor ellers kan jeg ha låst perioden? Eller: hvordan ellers kan jeg låse den opp igjen?

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei !

 

Er du helt sikker på at du ikke får lov til å oppdatere? Beskrivelsen av det du gjør er helt riktig. Det er ingen mulighet for å åpne avsluttede perioder. Det som kan være forvirrende er at visma.net varsler at perioden er stengt selv om du har tillatt føring på avsluttet periode. Varslingen er gul eller rød avhengig av om haken er av eller på. Gul er varsel, men tillatt. Rød er varsel og ikke tillatt.

 

Mvh

 

Petter Johansen

Treehugger
CONTRIBUTOR **
av Treehugger

Hei igjen,
Takk for kjapp svar!
Varslingen er rød, både når haken er av og når den er på. 

Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hm, det var rart. Har du forsøkt å oppdatere? Hvis det ikke går må du ta kontakt med support og få hjelp.

 

Mvh 

 

Petter Johansen

Treehugger
CONTRIBUTOR **
av Treehugger

Den er god, jeg tar kontakt med support. 🙂

Treehugger
CONTRIBUTOR **
av Treehugger

Hei, 
I går lukket jeg periode 6 for kundereskontro. Alle andre moduler er fortsatt aktive og åpne.
Nå har jeg en inngående faktura som ikke vil oppdatere seg. Det kommer et rødt kryss og meldingen er:
"Feil: Det oppsto en feil under behandling av feltet Periode verdi 06-2019 Feil i hovedbok: Periode '06-2019' er avsluttet."

 

Er det relatert til at jeg avsluttet perioden på kundereskontro-nivå? Eller er det urelatert? Vi opplever at Visma har fusket hos oss hele gårsdagen og idag, så vi utelukker ingenting nå.

av Edvard Berntzen

Hei.

 

Hvis du bare har avsluttet perioden på Kundereskontro skulle du hatt mulighet til å postere på Leverandørreskontro. Jeg må be deg sende inn en supportsak så vi får undersøkt dette nærmere. 

 

 

Mvh.

Edvard Berntzen

Visma.net support. 

Arthur Kvalheim
CHAMPION ***
av Arthur Kvalheim

Vi har noen leverandørfakturaer med status Avvist, som ligger uoppdatert på en periode som vi ønsker å avslutte - men får ikke lov å avslutte perioden fordi det ligger uoppdaterte dokumenter der (de som er avvist).

Hvordan løser vi det?

av Rasmus Nordström-Lammers

Hei @Arthur Kvalheim !

I dette tilfellet kan du benytte vinduet "Klargjør for avslutning", som du finner under Meny - Leverandørreskontro - [Vis hele menyen] - Behandling.
Her velger du den aktuelle perioden fakturaene ligger i, samt perioden de skal flyttes til.
Merk av for fakturaene og klikk "Flytt til periode" eller evt "Flytt alt til periode".

Etter at du har gjort det kan du nå avslutte den aktuelle perioden.



MVH
Rasmus N
Visma.net ERP Support

Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"