Mine områder
Hjelp

Matche kreditnota mot faktura(er) i Behandle betalinger

04-07-2023 12:38 (Sist oppdatert 04-07-2023)
  • 5 Svar
  • 2 liker
  • 1562 Visninger

Visste du at det er mulig å matche en kreditnota mot en eller flere faktura dersom totalsum å betale blir 0,- fra skjermbilde Behandle betalinger (AP50301S)? 

 

AndersAngelhus_0-1687871659509.png

I eksempelet ovenfor har vi en kreditnota og en faktura som til sammen nuller ut hverandre. Dersom vi trykker på Bekreft utbetaling vil kreditnotaen automatisk matches og lukkes mot fakturaen. Matchingen kan også sees under fanekortet Status. En kort stund etter du har matchet disse vil statusen på betalingen være arkivert, og da vil både faktura og kreditnota få status Avsluttet.

 

En forutsetning for at dette skal være mulig er at innstillingen Behandle fakturaer og kreditnotaer hvor beløpet som skal betales er 0, automatisk er skrudd på i skjermbilde Leverandørinnstillinger (AP101000). I tillegg må kreditnota og faktura(ene) ha samme betalingskonto, betalingsmetode og valuta for å kunne behandles på denne måten.

AndersAngelhus_1-1687872540462.png

 

Kommentarer
LNO
CHAMPION ***
av LNO

Endelig - denne har vært etterlengtet 🙂

Amalie Vatle
CONTRIBUTOR **
av Amalie Vatle (Oppdatert ‎16-01-2024 13:13 av Amalie Vatle )

Dette var en god og etterlengtet løsning! 
Det har fungert fint helt til nå nylig. Nå blir de ikke arkivert, men bare har betalingsstatus som "pågår" og forsvinner dermed ikke fra "behandle betalinger". Finnes det en løsning på dette, eller mulighet for å få dem fjernet igjen?

AmalieVatle_0-1705407171917.png

 

av Anders Angelhus

Heisann @Amalie Vatle 😄

 

Godt å høre at funksjonen settes pris på!

Jeg har testet på dette, og kan ikke se at det er et generelt problem. Ber deg derfor ta kontakt med deres partner for videre feilsøking 🌟

 

Mvh Anders Angelhus

Product Expert Visma.net ERP

Amalie Vatle
CONTRIBUTOR **
av Amalie Vatle

Takk! 

Anne-Grethe A
CONTRIBUTOR ***
av Anne-Grethe A

Hei,

 

Man MÅ altså inn i Behandle betalinger og matche kreditnota mot faktura manuelt? Vi ønsker ikke manuell behandling i dette bildet, og har derfor satt på tidsplaner som sender betalinger automatisk til Autopay. Vil da ingen kreditnotaer bli trukket fra? 

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"