avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"
Kjersti Skramstad Lauritzsen
  • 8 Svar
  • 0 Liker
  • 1789 Visninger
I Visma net Financial har du muligheter til å periodisere kostnader eller inntekter. Dette gjør du ved først å lage periodiseringsnøkler i systemet som enten skal oppdatere inntekter eller utgifter. Ved periodisering av inntekter legger du nøkkelen på den utgående fakturaen, skal du periodisere utgifter legges dette på den inngående fakturaen. I artikkelen viser vi oppsettet for periodisering av utgifter via en inngående faktura.

Når du skal periodisere i systemet må du først opprette en periodiseringsnøkkel som du kan knytte mot kostnadskontoen din under føring.

Denne styrer hvor mange perioder du skal periodisere over og hvilken konto du skal bruke.

Opprettelse av periodiseringsnøkkel

Gå på Finans-Periodisering-Konfigurasjon-Innstillinger-Periodiseringsnøkkel.

I det første og det andre feltet legger du inn beskrivelse på nøkkelen.

På bokføringsmetode velger du om det skal føres jevnt etter perioder, dager eller ved betaling.

Bokfør nå % kan du velge en prosentsats som dette skal bokføres med en gang dersom du ønsker dette.

Start forskyvningsfeltet legger du inn periode du ønsker det skal periodiseres fra. Dersom du ønsker at periodiseringen skal starte opp perioden etterpå eller perioden før fakturadato skriver du inn denne perioden her.

I feltet forekomster legger du inn antall perioder det skal periodiseres.

I kodetypen velger du om dette er en utgift eller en inntekt.

Bruk periodiseringskontoen fra: Her kan du velge mellom Periodiseringskode eller vare.

På Periodiseringskonto legger du inn balansekontoen dette skal gå mot.

Du legger så inn kostnadsbæreren som du ønsker at periodiseringskontoen skal gå mot.

På tidsplanen velger du hvordan dette skal komme opp om det er hver periode eller annenhver periode f.eks.

Til slutt velger du om dette skal komme opp i begynnelsen eller slutten av perioden eller etter en gitt dato i måneden.

Etter at periodiseringsnøkkelen er opprettet oppretter du bilaget som du knytter periodiseringsnøkkelen mot.

Dersom dette er periodisering av utgifter og du skal registrere en  inngående faktura går du på Leverandørreskontro-Registrering-Inngående faktura.

På linjen legger du til periodiseringsnøkkelen som du ønsker å benytte.

Oppdater bilaget etter at det er ferdigført.

Etter oppdatering vil bilaget se slik ut.

Det har da blitt postert på periodiseringskontoen istedetfor husleiekontoen i dette tilfelle.

For å oppdatere selve periodiseringen kan dette gjøres på 2 måter i Visma net Financial.

Du kan oppdatere dette manuelt pr. periode eller du kan sette opp en tidsplan som gjør dette automatisk for deg.

Manuell oppdatering av periodisering.

For manuell oppdatering av periodiseringen går du på Periodisering-Avslutning-Kjør periodisering.

Dersom du satte opp på nøkkelen at periodiseringen skal skje den siste datoen i perioden må du velge siste dato for perioden øverst i bildet. Når datoen er valgt vil periodiseringer som forventes kjørt denne datoen komme opp.

For å oppdatere valgte faktura huker du først av i den hvite boksen og deretter trykker du på behandle knappen.

Dersom du ønsker  å oppdatere de andre periodene med en gang må du velge siste dato for hver periode. Da vil det komme opp bilag klar for behandling.

På kontoutdraget fra hovedboken vil du nå se at det har blitt postert en periodisering på periode 3 på 1/6 av totalbeløpet på 100000,-

På periodiseringsplanen vil du nå se hva som gjenstår å periodisere.

Automatisk oppdatering av periodiseringsbilag.

Her setter du inn innstillinger som passer i forhold til når du ønsker dette oppdatert.

Gå på Behandling-aavslutning-Kjør periodisering. Klikk på klokken og velg Legg til.

Dersom du setter opp tidsplantype Daglig må du inn på fanekortet Timer å legge til klokkeslett for når dette skal oppdateres.

Feltet utførelsesgrense angir hvor ofte dette skal utføres.

Når automatiseringsplanen er satt opp vil oppdateringen skje av seg selv og du får ingen melding om at dette har skjedd.

Du kan ta ut rapporter i etterkant for å se hva som har blitt periodisert og hvordan det har blitt periodisert.

Dette kan du enten se ved å gå på Hovedboken din og spørre på kontoene her eller du kan f.eks gå på Periodisering-Arbeidsområde-Vedlikehold-Periodiseringsplan.

Her dobbeltklikker du for å se på tidsplanen som er opprettet.

Her vil du se hva som gjenstår og oppdateringer som har blitt gjort i systemet.

På transaksjonene under kan du markere linjen og klikke på knappen Se Hovedboksbunt. Du vil da få opp føringene som har blir utført.

Kommentarer
CHAMPION *

Det er ingen henvisning til den opprinnelige fakturanr. fra leverandøren, hverken i bildet "kjør periodisering" eller på selve "Periodiseringsplanen.

På planen er det kun henvisning til det automatisk genererte bilagsnummeret, som hverken vi eller leverandøren har noe forhold til.

Ønsker sterkt at lev.faktura nr. skal komme frem i begge disse bildene. Det vil gjøre avstemming og oppfølging av alle våre periodiseringer, mye enklere. Spesielt fordi periodiseringen foregår på fakturalinjenivå. og våre fakturaer har mange linjer...

PARTNER

Hei Mantena_AS 

Jeg ser at det ikke er lagt inn svar på ditt spørsmål her fra 01.02.2019.  Forhåpentligvis har du funnet ut av det, men jeg legger likevel inn et svar dersom det er andre som skulle lure.  Tar også med noen andre koblinger mellom forskjellige skjermbilder som har med periodisering å gjøre.

P1.jpg

I bilde Kjør periodisering (DR501000) er det som du skriver ingen henvisning til opprinnelig leverandørfakturaen.  Dette kunne kanskje vært ønskelig, men det er hyperlink her til tidsplanen - denne åpnes...

i bilde Periodiseringsplan (DR201500).  Her ligger bilagsnummer på leverandørfaktura som 'Ref.nr.' i øverste del av bildet, og dersom du trykker på 'Vis dokument' helt øverst åpnes faktura i eget skjermbilde.

P2.jpg

Motsatt kobling finnes i bilde Inngående faktura (AP301000).  Her kan du stå på en linje med Periodiseringsnøkkel og trykke Vis tidsplan for å få opp Periodiseringsplanen til denne linjen.

P3.jpg

I Kontoutdrag (GL404000) for periodiseringskonto og utgiftskonto kan du se de transaksjonene som har blitt utført.  I kolonne 'Referansenr.' vil det for oppdatering av den opprinnelige faktura vises bilagsnummer.  For periodiseringene er det her et nummer som viser til Periodiseringsplanen som har generert linjen. (Dette er ikke nummeret til periodiseringsplanen, men hyperlinken på linjen åpner riktig plan.)

P4.jpg

P5.jpg

CHAMPION *

Dette hjelper ikke mye.  Vet om disse koblingene, men vi har 100-vis av fakturaer som igjen har mange linjer. Kan ikke gå inn på en og en for å sjekke hvilken faktura det gjelder.

(updated by Edvard Berntzen VISMA ‎01-08-2019 11:49 )

Hei @Mantena_AS

Jeg forstår det slik at du ønsker info om Lev.fakturanr på skjermbildene Periodiseringsplan (DR201500) og Kjør periodisering (DR501000). Jeg anbefaler at du legger inn et ønske om dette på Ideforum

Mvh.
Edvard Berntzen
Visma.net ERP support

Hei,

Vi ser at vi ikke får overført kostnadsbærer ved periodisering.

Ser også at det på periodiseringsnøkler ikke er huket av for kopier kostnadsbærer fra kostnadsbærer for salg/utgift.

Er det så enkelt at dette vil fungere når vi har huket av ?

og hvordan får vi rettet opp alle periodieringene som har blitt bokført uten kostnadsbærer på en mest mulig smidig måte?

PARTNER

Hei Karina Eriksen Mosjøen

Dersom du ønsker å bruke kostnadsbærer på føringene mot periodiseringskontoen kan du enten legge inn en fast kostnadsbærer på Periodiseringsnøkkelen eller krysse av den boksen du nevner for å hente kostnadsbærer fra den enkelte linjen.

Det er fullt mulig å rette opp de periodiseringene som allerede har blitt bokført dersom du ønsker det, men her bør du ta kontakt med partneren for nærmere forklaring.  Det er viktig å holde styr på alle føringer og involverte Periodiseringsplaner.

PARTNER

Hei BeritAnne,

Jeg har to fakturaer som er bokført og betalt men som også skulle ha hatt periodisering nøkkel da de gjelder siste kvartal.

Kan jeg sette på periodiseringsnøkkel selv om de er bokført og betalt? Må jeg eventuell gjøre det manuelt? og hvordan gjør vi det? 🙂

På forhånd takk for hjelpen!

Mvh

Nimra Ghauri

PARTNER

Hei Nimra Ghauri

Som du vet kan det ikke endres på et bilag som er bokført, og da heller ikke legges til Periodiseringsnøkler.

Visma vil kanskje foreslå Kreditnota og ny faktura, men dette tilfører slike dokument på reskontro som ikke skal være der.

Partneren din bør være i stand til å hjelpe deg med dette problemet, men jeg vil anbefale et korreksjonsdokument som går i null og får lagt tidsplan på de aktuelle linjene.  Dersom dette er en inngående faktura ville jeg laget korreksjonsbilaget som en Oppjustering.  NB! Mva. skal allerede være ført korrekt i den opprinnelige fakturaen, så jeg ville ført korreksjonsbilaget med nettotall og uten avgiftskoder