Mine områder
Hjelp

Registrere tap på fordring før 2022

15-12-2015 22:59 (Sist oppdatert 09-03-2022)
  • 18 Svar
  • 0 liker
  • 10349 Visninger

Denne artikkelen beskriver hvordan du kan føre tap på krav til og med 31.12.2021.
For tap på fordringer fra 2022 skal det benyttes egne mva-koder, les mer her

Merk: dette er kun et teknisk forslag. Du er selv ansvarlig for at regnskapet følger lover og regler. 

 

Tap på fordringer kan påvirke utgående mva eller inngående mva. Det er avhengig av hva som er årsaken til tapet. Dersom det er en heving av salget lages det en kreditnota som reduserer utgående mva (både grunnlag og beløp). Dersom det er tap (f.eks. som følge av at kunden har gått konkurs) skal dette generelt føres som en tilsvarende økning av inngående avgift. 

 

Heving av salg gjøres i systemet ved at du altså krediterer den opprinnelige fakturaen på vanlig måte. Dette vil påvirke utgående mva.

 

Når det gjelder tap må dette posteres på to forskjellige bilag: en kreditnota og en avgiftsjustering. 

Eksempel 

 

Eksemplet vårt tar utgangspunkt i en faktura på 4000 kr + 25% moms, totalt 5000 kr.  

 

faktura tapt.png

Det første du må gjøre er å opprette en kreditnota på fakturasummen. Grunnen til dette er at du må lukke den åpne fakturaen.

 

1. Klikk Behandlinger - Reverser. En tilsvarende kreditnota opprettes

2. På kreditnotaen: fjern Avgiftskode og endre konto til 7830 (Tap på fordringer).

3. Endre beløpet på linjen slik at det inkluderer mva (i dette tilfellet til 5000). 

 

kreditnota tap.png

 

4. Klikk Oppdater. Dette lukker den åpne posten på kunden.

 

For at du skal få lagt til inngående mva på avgiftsoppgaven må du kjøre en avgiftsjustering. Dette må gjøres i forbindelse med avslutning av avgiftsrapport (må altså vente til dette evt). 

 

5. Gå til Avgifter - Transaksjoner - Klargjør avgiftsrapport (TX501000) 

6. Velg aktuell termin og klikk Klargjør avgiftsrapport  for den aktuelle terminen 

 

klargjør avgiftsrapport.png

 

7. Ikke behandle avgiftsrapporten enda, men gå til Avgifter - Transaksjoner - Avgiftsjustering (TX301000) og opprett en ny avgiftsjustering. 

8. Velg type Juster mva på innkjøp

9. Velg avgiftsleverandøren i feltet Avgiftsleverandør. Feltene Rapporteringsperiode og Dato vil da fylles ut i forhold til siste rapporteringsperiode. 

10. Klikk + under Dokumenter

11. Legg inn 14 i feltet Avgiftsnr.

12. Legg inn 4000 i feltet Avgiftspliktig beløp og 1000 i feltet Avgiftsbeløp

13. Legg inn 10 i feltet Avgiftssone

14. Legg inn 1000 i feltet Bruttobeløp

15. Legg inn en beskrivelse i feltet Beskrivelse

 

avgiftsjustering.png

 

16. Gå til fanen Regnskapsdetaljer. I feltet Justeringskonto, endre denne til 7830. 

 

avgiftsjustering 2.png

 

17. Klikk Oppdater

18. Gå til Avgifter - Behandling - Behandle avgiftsrapport (TX502000) og velg terminen du klargjorde. Som du ser vises nå avgiftsjusteringen i avgiftsrapporten. 

 

behandle avgiftsrapport.png

 

Føringene mot konto 7830 blir slik:

 

Kreditnotaen har postert:  5000,- debet

Avgiftsjusteringen:             1000,-  kredit

Totalt for 7830:                  4000,- debet

Kommentarer
Anonymous
Ikke relevant
av Anonymous

Hei,

 

Gjelder det samme idag? Jeg tenker på om det er samme oppsett for dagens Visma.net Finacials. 🙂

 

Gjerne en tilbakemelding på det.

av Edvard Berntzen

Hei.

 

Beklager sent svar. 

 

Teknisk sett fungerer dette på samme måte i programmet (jeg testet også dette). Hvorvidt det er riktig å gjøre regnskapsmessig er et annet spørsmål. Dette er du selv ansvarlig for. 

 

Til info: jeg har oppdatert artikkelen til en nyere versjon slik at den blir lettere å bruke. Skjermbildene er ikke helt oppdatert, men teksten skal være riktig.

 


Mvh.
Edvard Berntzen
Visma.net ERP support

Jørgen Riibe
PARTNER
av Jørgen Riibe

Nå skal jeg føre mange tap på krav og det er mildt sagt en omstendlig prosess, hvis det ikke har kommet noe enklere ??
Iallfall, så her jeg noen spørsmål rundt dette:
- Når jeg lager en ny avgiftsjustering på et tap på en kundefordring; hvorfor skal det da velges "Juster mva på innkjøp" og ikke "Juster mva på salg" ? Det virker helt feil for meg.
- Når det er mange linjer på den opprinnelige fakturaen og det er mange fakturaer på en kunde som skal føres bort; er det ikke mulig å bare føre hele bort saldoen på kunden og ev. kjede hele reskontoren til 0 etterpå ?

BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

Det er absolutt mulig å føre tap på fordring på en mer effektig og smidig måte, og også gjøre seg ferdig med hele føringen uten å måtte huske noe for så å bruke Avgiftsjustering på mva-rapporten.  For hjelp med dette e det best at du tar kontakt med partneren din som skal kunne hjelpe deg med slike prosesser.

Når det gjelder om det er mva for salg eller innkjøp som skal justeres er det regler i skatteloven for det.  Les mer om det her: Tap på fordring og merverdiavgift | Visma Blog.

Jørgen Riibe
PARTNER
av Jørgen Riibe

Når det gjelder bloggen ser jeg ikke at det står noe om det er mva for salg eller innkjøp på den.
Og vedr, mere effektiv føring av tap på krav, bør vel Visma komme med en ny oppskrift på det, hva mener du om det @Edvard Berntzen 

av Edvard Berntzen

Hei @Jørgen Riibe

 

Vi ser at denne løsningen ikke er optimal. Det beste hadde vært å ha en egen funksjonalitet for dette. Vi skal ta det videre! 

 

Mvh.
Edvard Berntzen
Business process advisor, Visma.net ERP.

Helga-Lise
CHAMPION *
av Helga-Lise

Er ny funksjon på plass?

Gunn Tove
CONTRIBUTOR *
av Gunn Tove

Lurer også på om det er annen / ny måte å gjøre det på? 

Virket tungvint. 

 

Jørgen Riibe
PARTNER
av Jørgen Riibe

Siste dato Visma svarte på dette var 25.9.2021, ikke hørt noe fra de siden. Hvordan kan vi få purret de ? 

psokonomi
CONTRIBUTOR *
av psokonomi

Frustrerende at Visma synes det er greit å ha en rutine som er så vanskelig over tid. Jeg sendte inn utkast til rutine via partner 8 august 2020 om hvordan tap på krav kunne håndteres på en enklere måte i systemet. Nå har det gått 1 1/2 år uten at jeg har hørt noe og forstår at status er uendret. Noen som har tips i forhold til å få fortgang på dette?     

Jørgen Riibe
PARTNER
av Jørgen Riibe

Jeg har ikke ført ferdig tap på krav for 2020 fordi det er forferdelig krevende når det er del tap på krav på ulike kunder som skal registreres. Litt betenkelig at det må til en oppskrift på flere A4-sider, når det f.eks, i Visma Global ikke trengs oppskrift da er eksempel på 2 bokføringslinjer er oppskrift god nok.
Jeg vil anta at alle selskaper før eller siden har tap på krav, så nesten rart at ikke flere har tatt opp dette
@Edvard Berntzen skulle ta det opp i Visma, men har han hørt noe om det tro ? 

LNO
CHAMPION ***
av LNO

Foreløbig så velger jeg å gjøre det enklere, krediterer fakturaen og velger konto for tap på fordringer med momskode for avg.pl salg, fordi sånn det er allerede i systemet er stikk motsatt av å forenkle hverdagen til oss som sitter med bokføring.

 

Det beste hadde vært hvis man kunne gjøre dette, men bruke riktig momskode i kreditnotaen slik at det ble koblet riktig mot tap på fordringer i mva-oppgaven 

Markus Wang
VISMA
av Markus Wang

Hei, beklager sen tilbakemelding fra oss på dette brukertipset. 

 

Jeg har forståelse for at prosessen oppleves som tungvint. Dette er noe vi arbeider med, men vi har ingen kortsiktig løsningen. 

Vi oppdaterer dere så snart vi har noe mer info. 

 

Med vennlig hilsen

Markus Wang

Product Lead Visma.net ERP

Olga Myrvold
CHAMPION *
av Olga Myrvold (Oppdatert ‎16-02-2022 13:38 av Olga Myrvold )

Det som også er utfordring med dagens løsning - ingen mulighet å sperre kreditnota for utsending. Situasjon er ofte slik at når fordring sendt til inkasso og går rettens gang, så greit å tapsføre faktura, så evt innbetaling føre siden på "inkommet på tidligere tapsførte fordringer". Og kunden selvfølgelig skal ikke plutselig motta "tapsførings kreditota"! Noe som er fort gjort å sende den ut sammen med resten av fakturering. 

Olga Myrvold
CHAMPION *
av Olga Myrvold

Min løsning - egen årsakskode på Saldoavskrivning funksjonen, som knyttet til tapskonto. Så manuell korreksjon av moms i hovedbok. Da blir det heller ikke misvisende på kundereskontro i fht teksting

BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

Hei folkens - endelig🙂

Med det nye Avgiftsoppsettet som gjelder fra 01.01.2022 blir det endelig MYE enklere å føre Tap på fordring.  Og det med bare ett bilag.  Slutt på mellomføringer og/eller Avgiftsjusteringer for dette.

 

Fra og med 2022 kan det gjøres slik:

Lag en kreditnota for den enkelte kunde som det skal registreres tap på.

  • Legg inn en Fakturatekst som tydelig viser at dette er tapsføring, slik at det er synlig i reskontro (Kundeinformasjon).
  • Legg inn minst en linje per avgiftssats
    • Konto = 7830 (eller den som brukes for tapsføring)
    • Avgiftskode = 0T, 1T, 11T, 12T eller 13T
    • Beløp = nettobeløp
    • Under fane 'Fakturaadresse' ta vekk avmerking for 'Send til AutoInvoice'.
  • Oppdater kreditnota og match denne med de fakturaene som skal tapsføres.

BeritAnne_0-1645016344987.png

 

Dette kommer da riktig opp i Avgiftsoppgaven under de nye postene:

BeritAnne_1-1645016485739.png

 

Kreditnotaen kan selvsagt enten lages manuelt, eller ved å reversere en faktura og så endre Konto, Avgiftskode, utskriftsvalg og fjern evt. Periodiseringsnøkler før oppdatering.

 

Dette skulle gjøre denne prosessen mye enklere.

BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

Dersom man så i ettertid likevel mottar innbetaling på hele eller deler av det tapsførte beløpet kan Kredinotaen reverseres (du får da en Debetnota).
Korriger Fakturateksten og evt. beløp dersom det bare er delvis innbetaling.
Denne Debetnotaen kan så matches mot innbetaling fra kunde eller inkasso.

Markus Wang
VISMA
av Markus Wang

Oppdatert brukertips på hvordan du fører tap på krav i forbindelse med nytt avgiftsoppsett fra 01.01.2022 finner du her:
https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-net-ERP/Registrere-tap-pa-fordring-fra-2022/ta-p/4...

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"