Mine områder
Hjelp

Registrere tap på fordring fra 2022

18-02-2022 10:06 (Sist oppdatert 09-03-2022)
  • 5 Svar
  • 1 liker
  • 3576 Visninger

Dette brukertipset beskriver hvordan du kan føre tap på krav i forbindelse med nytt avgiftsoppsett fra og med 01.01.2022. Hvor du skal korrigere tidligere beregnet utgående merverdiavgift og rapportere dette på egne mva-koder. 

For tap på krav før 2022, kan du lese mer her

Vi minner om kravene i Merverdiavgiftsforskriften § 4-7-1 for å kunne konstatere endelig tap. 

 

Opprett kreditnota
Første steg er å lage en kreditnota for kunden hvor du skal føre tap på krav. Vi anbefaler å opprette denne manuelt slik at du kan tapsføre flere faktura samtidig. 

 

Gå til Meny -> Kundereskontro -> Utgående faktura (AR3010PL):

  1. Opprett en ny kreditnota
  2. Velg kunden du skal tapsføre
  3. I feltet “Fakturatekst” angir du tydelig at det er tap på krav
  4. Legg til en linje per avgiftssats, per faktura
    Angi beløp eks mva
    Velg konto 7830 - Tap på fordringer
    Velg riktig avgiftskode (0T, 1T, 11T, 12T eller 13T)

    MarkusWang_0-1645174318951.png
  5. Kontroller under fanen “Avgiftsdetaljer” at riktig avgiftsnummer hentes

    MarkusWang_1-1645173922446.png

     

  6. Gå til fanen “Fakturaadresse”, kryss av for “Ikke skriv ut” og “Ikke send e-post”. Fjern eventuell hake for “Send til Autoinvoice”. Dette er viktig for at kreditnota ikke skal sendes til kunden.

    MarkusWang_2-1645173922499.png

     

  7. Oppdater faktura

Alternativt kan du bruke reverser på den utgående fakturaen, men du må påse at kontoer og avgiftskonter blir riktig. Husk også fjerne eventuelle periodiseringsnøkler.

 

Match kreditnota mot faktura

Gå til Meny -> Kundereskontro -> Kundebetalinger (AR3020PL):

  1. Opprett en ny kundebetaling
  2. Velg dokumenttype “Kreditnota”
  3. Velg kreditnota du opprettet over i feltet bilagsnr
  4. Match kreditnota mot de fakturaene det gjelder
  5. Oppdater kundebetalingen

 

MarkusWang_3-1645173922505.png

 

Hovedboksføring og avgiftsrapport
Resultatet av tapsføringen over en økning i inngående merverdiavgift:

MarkusWang_4-1645173922506.png

 

På avgiftsrapporten får vi følgende:

MarkusWang_5-1645173922504.png

 

 

Kommentarer
OKR
CONTRIBUTOR **
av OKR

Hei, lager man en debetnota dersom kravet blir innbetalt i etterkant? Med konto 7830 + rett mva.  

Anette Christiansen1
CONTRIBUTOR **
av Anette Christiansen1

Hvordan skal man gjøre det hvis det er en kreditnota som skal tapsføres? Ikke mva-pliktig. 

BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

@OKR  Ja, dersom kravet blir betalt etter at det er tapsført er det fornuftig å lage en Debetnota som du foreslår.  Enkleste måte er da bare å reversere* Kreditnotaen med tapsføringen, du får da en Debetnota.  På denne må du endre dato il når dere har fått innbetaling, og evt. beløp dersom det f.eks. bare er deler at beløpet som er innbetalt.
Debetnota kan så matches med innbetaling.

*Det er mulig å reversere kreditnota for kunde, men ikke for leverandør.

@Anette Christiansen1 jeg er litt usikker hva du mener, og jeg kjenner ikke skattereglene for dette, så nå svarer jeg rent teknisk.
Dersom det er en Utgående kreditnota som skal tapsføres (det blir vel egentlig gevinst...) og denne skal rapporteres inn med tilsvarende Avgiftskode som tap, kan du reversere den opprinnelige kreditnotaen til en debetnota, endre dato, konto og Avgiftkode.  Dersom Avgiftskoden du bruker på denne har en annen avgiftssats enn dere hadde på den opprinnelige fakturaen, må du justere beløpet slik at dette bilaget blir korrekt.

Anette Christiansen1
CONTRIBUTOR **
av Anette Christiansen1

@Anonymous 

 

Det er en inngående kreditnota vi mottok fra leverandør i 2018 så vi får ikke reversert den. Det må da opprettes en faktura for å nullstille den? 

Den har ingen påvirkning på moms.

BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

@Anette Christiansen1 

Dersom det ikke er mottatt noen Inng.faktura fra leverandør som Inng.kreditnota kan utlignes mot, velger jeg ofte å bruke dokumentype 'Oppjustering'.
(Dette er et dokument som føres likt med og har samme egenskaper som Inng.faktura, men bare heter noe annet.) Men du kan selvsagt bruke Inng.fakt dersom du ønsker det.

 

Som jeg skrev over og som du vet, kan ikke Inng. kreditnota reverseres direkte i VnF, men du kan enkelt kopiere denne over til en Oppjustering, slik:

  1. Kopier
    BeritAnne_0-1665054011337.png
  2. Lag nytt dokument
    BeritAnne_1-1665054106796.png
  3. Endre dokumenttype
    BeritAnne_2-1665054171920.png
  4. Lim inn
    BeritAnne_3-1665054316761.png

Du har nå fått et bilag som er helt motsatt av kreditnota slik at du slipper å registrere alt på nytt, men sjekk Avgiftskodene da VnF kan fylle i standard avgiftskode for linjer som på Kreditnota ikke har Avgiftskode.
Så kan du endre Dato, Beløp, Avgiftskode og evt. beskrivelser slik at det stemmer med det du har lyst til å tapsføre.
Oppdater og match kreditnotaen med dette dokumentet.

 

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"