Mine områder
Hjelp

Slette restordrelinjer som er med på leveranse fra Salgsordre

18-10-2018 14:09 (Sist oppdatert 12-07-2022)
  • 4 Svar
  • 0 liker
  • 2957 Visninger

 Hvordan slette restordrelinje fra SO, når restordrelinjen ligger på leveranse som er oppdatert?

 

Du får ikke slettet ordrelinjer fra salgsordren hvis det er knyttet leveranse til dem. Da blir det uoverensstemmelse mellom leveransen og ordren.

 

Vi ser på et eksempel hvor vi registrerer en salgsordre med to ordrelinjer.

Varenr 1000 kan leveres, mens varenr 1200 merkes som rest da varen ikke er på lager.

sorest1.PNG

 

Vi har valgt å vise alle varer på leveransen, både de vi kan levere og de vi ikke kan levere. Vi oppretter leveranse og oppdaterer den. 

 

sorest2.PNG

 

Hvis det viser seg at du ikke kan levere varen som er "restet", f.eks den er gått ut av produksjon, ønsker du kanskje å slette den fra salgsordren for å få ferdigstilt salgsordren.

Ettersom du har valgt å ta med restvaren på leveransen, og den er oppdatert, får du ikke slettet restordrelinjen fra salgsordren. Det er fordi det ligger en oppdatert leveranse linket på denne varen.

 

Status på salgsordren er nå "Restantall". For å få ferdigstilt salgsordren, kan du endre antall til 0.

sorest4.PNG

 

Deretter lagre. Da settes status på ordren til fullført i og med at alle andre varelinjer er levert.

 

sorest5.PNG

 

Et annet alternativ er å sette en hake i feltet "Fullført" på salgsordrelinjen du ikke kan levere. Ved lagring endres også status på salgsordren til Fullført hvis alle andre ordrelinjer er ferdigstilt.

 

sorest6.PNG

Kommentarer
Gøran Habberstad
CHAMPION *
av Gøran Habberstad

Kan man like gjerne sette hake for fullført på ordrelinjen?

av Nina Bredholt

Ja det kan du også gjøre. Takk for innspill.  Jeg kan legge det inn i artikkelen.

 

Mvh Nina

Vivi_S
CONTRIBUTOR *
av Vivi_S

Hva om det blir bestilt 7, men leveres 6 av det samme produktet, og dette er ok, - hvordan får jeg da endret salgsordren til fullført?

av Edvard Berntzen

Hei @Vivi_S 

 

I dette tilfellet kan du huke av for Fullført på ordrelinjen manuelt. Dette setter I rest til 0, men det vil fortsatt vises Antall og Antall levert slik at du har historikk på dette. Hvis de andre ordrelinjene er Fullført vil selve salgsordren få status Fullført også. 

 

EdvardBerntzen_0-1685005685964.png

 

Mvh. 

Edvard Berntzen

Business process advisor, Visma.net ERP. 

Bidragsytere
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"