Mine områder
Hjelp

Validering av leverandørens bankkonto

16-09-2020 12:43 (Sist oppdatert 24-01-2024)
  • 8 Svar
  • 3 liker
  • 7190 Visninger

OBS! I forbindelse med lansering av versjon 9.78 er denne funksjonaliteten fjernet. Den er erstattet av en ny funksjon, som du kan lese mer om her. Merk også at vi opplever problemer for enkelte kunder, hvor det kommer et varsel om at betalingsinfoen må valideres. Du kan lese mer om dette, samt om workaround her.

 

I versjon 8.25 har vi forbedret valideringen av leverandørens bankkonto. Dette gjøres for å øke sikkerheten ved utbetalinger. 


Når du oppretter en leverandør og registerer betalingsinformasjon, vil det automatisk bli kjørt en validering via Autopay. Dette er i første omgang implementert for Finland, Sverige, Norge og Danmark. Det er planlagt støtte for flere land i fremtiden. 


I skjermbildet Valider betalingsinformasjon for leverandør (AP50950S) listes alle leverandører som enten har ugyldig bankkonto eller som ikke har blitt validert, og du kan velge Regenerer alle for å validere alle i listen.

 

Etter oppgradering til versjon 8.25 vil alle bankkontoer ha status som at de ikke er validert. Det vil si at du må validere bankkonto på alle dine leverandører. Det vil ta noen minutter, men det vil også gi deg en sikkerhet om at du betaler til riktig kontonummer. Slik går du frem:

 

  1. Gå til Valider betalingsinformasjon for leverandør (AP50950S)
  2. Klikk Regenerer alle
    Systemet sjekker da informasjonen opp i mot Autopay validator. Hvis bankkonto er ugyldig så vil valideringen feile, og du kan korrigere bankkonto på leverandøren.

    2020-09-16 12_37_31-Valider betalingsinformasjon for leverandør.png
Kommentarer
Arthur Kvalheim
CHAMPION ***
av Arthur Kvalheim

Hva betyr det at et bankkontonummer blir validert?

Anette Christiansen1
CONTRIBUTOR **
av Anette Christiansen1

Hei, 

FIkk du svar på dette? 

Arthur Kvalheim
CHAMPION ***
av Arthur Kvalheim

Nei, jeg har ikke fått noe svar - men det virker på meg som det betyr at systemet sjekker at formatet på bankkontonummeret er riktig. På samme måte som hvis KID-nummeret har feil kontrollsiffer til slutt. Uten at jeg vet eller forstår detaljer her.

Stian Estil
VISMA
av Stian Estil

Hei, jeg har bedt vårt Customer Success team besvare denne asap. Spørsmålene har tydeligvis blitt oversett, beklager det.

 

Hilsen Stian 

Visma

av Monika Maanum

Hei, vi beklager så mye at denne posten ikke er blitt besvart tidligere. 

 

Når det gjelder valideringen av bankkontonummer så er det som du sier en kontroll på at bankkontonummer er gyldig (antall siffer og at kontrollsiffer stemmer)


I Visma.net ERP så har vi tidligere kun hatt en sjekk på om det ligger en verdi i bankkontonummer, slik at det ikke er mulig å sende betaling til Autopay uten kontonummer.

 

Vi ønsket en utvidet kontroll for å redusere risikoen for at betalinger ble stoppet etter at det er sendt fra Visma.net ERP. Vi la  derfor til kontroll på Bankkonto og IBAN for Finland, Sverige, Norge og Danmark. Vi har i ettertid dessverre måtte fjerne valideringen på Bankkonto, da denne ikke tok høyde for utbetaling til leverandør i f.eks Sverige med norsk bankkontonummer. Vi har beholdt kontroll på IBAN.

 

Håper dette var svar på spørsmålet ditt!

 

 

Wenche Nordlien
CONTRIBUTOR **
av Wenche Nordlien

Hvilken validering av bankkonto gjøres i visma Financials i dag? Er det blitt endringer siden oktober 2020? Eller er kontrollen på norske bankkontonummer antall siffer og kontrollsiffer fortsatt?

Karstein Opstad
CHAMPION ***
av Karstein Opstad

Burde ikke valideringen sjekke at bankkontoen faktisk tilhører leverandøren 
for å hindre svindel?

av Monika Maanum

Hei, det er nok ikke gjort noen endringer i valideringen i Visma.net ERP. Det å sjekke at bankkonto faktisk tilhører leverandøren er et godt innspill, og det er planlagt funksjonalitet for dette i første omgang i Visma.net Autopay. 

Vi har foreløpig ikke noen dato for når dette vil være på plass. 

Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"