Mine områder
Hjelp

Les dette før du kontakter oss i januar 2024

30-12-2019 12:47 (Sist oppdatert 11-12-2023)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 11017 Visninger

Før du kontakter oss i januar er det viktig at du er kjent med innholdet i denne artikkelen. Denne artikkelen vil kunne hjelpe deg gjennom årsavslutningen.

 

Januar er en travel måned for alle som jobber med lønn. Benytter du deg av vår support på Visma.net Payroll HRM, kan du i perioder oppleve noe ventetid. Vi anbefaler derfor at du gjør kjent med diverse selvhjelp vi tilbyr.

 

Kurs og brukerveiledning:

Du har tilgang til kurs og veiledning til årsavslutningen gjennom ditt abonnement på Visma.net Payroll. Du finner kurset her

Er det første gang du er inne i den nye kursportalen kan det være at du kommer til forsiden for alle kurs. Gjør du det kan du søke etter "årsavslutning" øverst på siden, så vil du finne årsavslutningkurs for Payroll.

MariusFjeldstad_0-1670420975061.png

 

Har du migrert fra H&L eller Visma Lønn i løpet av året?

Se denne artikkelen for hva du må tenke på under årsavslutningen i H&L når du har byttet lønnssystem i løpet av året.

Se denne artikkelen for hva du må tenkte på under årsavslutning i Visma Lønn hvis du har migrert til Payroll i løpet av året.

 

Aktuelle brukertips og nyttig informasjon:

 

Frister:

  • 5. januar: frist for å sende a-melding for desember
  • 15. januar: frist for å betale skatt og arbeidsgiveravgift for termin 6
  • 1. februar: frist for å sende sammenstillingsoppgave til de ansatte

 

Ofte stilte spørsmål til support: 

  • Kan jeg kjøre lønn på to år samtidig?
    Nei, du må avslutte alle lønnskjøringen for 2023 før du kan kjøre ny lønn for 2024. Hvis en ytelse som tilhører 2023 ikke har blitt innberettet, og du oppdager dette først etter at du er over i 2024, kan du opprette en ny lønnsart hvor du overstyrer transaksjonsdato tilbake til 2023. Du kan lese mer om dette her

 

  • Hvordan går man over til nytt år i Payroll?
    Les mer om rutinen for overgang til nytt år til Payroll i dette brukertipset.

 

  • Blir inngående saldo med på sammenstillingsoppgaven?
    Hvis du har opprettet egne lønnsarter for inngående saldo tas disse med på  sammenstillingsoppgaven. Les mer her.

 

  • Må sammenstillingsoppgaven sendes til de ansatte før jeg jeg kjører lønn i 2024?
    Nei, du kan sende sammenstillingsoppgaven for 2023 også etter at du er over i 2024.

 

  • Må sammenstillingsoppgaven sendes per post eller kan den sendes via Payslip?
    Vi anbefaler at du sender sammenstillingsoppgaven via Payslip slik at de ansatte mottar oppgaven i Employee appen. Denne løsningen er effektivt for deg som lønningsansvarlig og for de ansatte. Det er også mulig å skrive ut å sende sammenstillingsoppgaven per post om det skulle være behov for det. Les mer her.
Bidragsytere
Fagkonferansen
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"