Mine områder
Hjelp

Kan jeg sende e-faktura til en kunde som ikke er tilknyttet den offentlige infrastrukturen?

12-01-2015 22:46
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1517 Visninger
Jeg har en kunde som krever elektronisk faktura. Kunden henter i dag alle sine e-fakturaer via en meldingssentral som ikke er knyttet til den offentlige infrastrukturen. Hvordan kan jeg sende e-faktura til denne kunde?
Visma.net AutoInvoice tilbyr kun formidling til mottakere som er knyttet til et offentlig godkjent aksesspunkt. Så godt som alle norske aktører tilfredsstiller dette kravet.
Ved utsendelse av e-faktura benyttes et elektronisk postkontor. Dette kalles en meldingsformidler eller et aksesspunkt. Visma.net AutoInvoice er et offentlig godkjent aksesspunkt, og kan sende og motta elektroniske fakturaer til brukere som er knyttet til Visma.net AutoInvoice eller andre offentlig  godkjente aksesspunkt.
Et aksesspunkt fungerer på samme måten som når en Netcom kunde ringer en Telenor kunde. En samtrafikkavtale mellom Netcom og Telenor gjør dette problemfritt.
Norske myndigheter har tilrettelagt en nasjonal infrastruktur for forsendelse av e-fakturaer basert på den Europeiske PEPPOL standarden. Visma.net AutoInvoice er et offentlig godkjent aksesspunkt i henhold til denne standarden (Godkjent av DIFI), og formidler elektroniske fakturaer til/fra bedrifter som er knyttet til andre offentlige godkjente aksesspunkter og som er registrert i ELMA
Elektroniske fakturaer som sendes via den offentlige infrastrukturen sendes i EHF formatet.
I tillegg til å sende til meldingsformidlere via PEPPOL, har AutoInvoice mulighet for å sende direkte til Basware.
Aktuelt brukertips
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"