Mijn Communities
Help

CAO Gemeenten / SGO - Werkuren en particpatieschaal.

08-01-2024 17:30 (Bijgewerkt op 12-01-2024)
  • 3 Antwoorden
  • 1 kudos
  • 406 Weergaven

Update 12-01-2024 Afgelopen nacht hebben we beide zaken aangepast en in productie genomen. In februari zullen we een automatische herrekening uitvoeren voor degenen die al een salarisproductie gedaan hebben.

 

Oorspronkelijk bericht 8 januari 2024:

In onze releasenotes Gemal hebben we bij onderwerp 2024-01/31 Nieuwe CAO geschreven over de nieuwe CAO en bij onderdeel 1 over de gewijzigde salarisregeling, waaronder schaal A. Hetgeen daar vermeld is over het aantal te werken jaaruren, met bijbehorend maandloon, is correct: het aantal te werken uren (1886,40 / 12 maanden) x € 13,27 = € 2.086,05. We constateren echter dat het aantal jaaruren, zoals opgenomen in werkgevercode 03463, niet correct is: daar staat 1831, terwijl het dus 1886,40 moet zijn. Daarnaast constateren we dat salarisbedragen van participatieschaal PA-A, die gebaseerd zijn op het minimum maandloon, onjuistheden bevatten. We streven ernaar om beide zaken tussentijds aan te passen. We houden je op de hoogte van de voortgang.

Opmerkingen
Caroline van den Wijngaard
CONTRIBUTOR ***
door Caroline van den Wijngaard

In artikel 5.1 van CAO gemeenten staat dat de formele arbeidsduur met ingang van 1-1-2024  1831uur bedraagt.  Wordt dit dan op een andere werkgeverscode vermeld, of is wordt dit in het geheel niet opgenomen in Gemal?

Artikel 5.1 lid 1: De formele arbeidsduur is maximaal 36 uur per week en 1836 uur per jaar in 2023 en 1831 uur per jaar in 2024.  etc.etc

Gea Bussink-Veerbeek
CHAMPION ***
door Gea Bussink-Veerbeek

@Evert van Manen , wij hebben geconstateerd, dat het niet alleen fout is gegaan bij gemeente/sgo, maar ook bij andere cao's. Ik neem aan, dat jullie ze allemaal corrigeren?

door Evert van Manen

@Gea Bussink-Veerbeek @Caroline van den Wijngaard Hoi Caroline, voor wat betreft het minimumloon hebben we contactmet de koepel gehad die aangaf dat het 1886,40 uur moet zijn op jaarbasis. Het blijft lastig dat deze afspraak landelijk zo is gemaakt en of de wetgever deze uitwerking zag aankomen, betwijfel ik. Juist vanwege de verschillende jaaruren die in (meerdere) CAO's staan, hebben wij voor alle CAO's een rondje langs de velden gedaan hierover. En dat  hier het laatste over gezegd is, geloof ik eigenlijk niet. Wij baseren ons in dezen op rechtstreeks contact met de koepels. De normuren per maand staan op 156 uur en per jaar (x12) op 1872 uur.

 

Hoi Gea, als je aangeeft dat de jaaruren voor meerdere CAO-en niet correct zouden zijn gaan we dit aanpassen. Die signalen heb ik echter nog niet massaal zien binnenkomen. Maar graag verzoek ik je een call daarvoor aan te maken, liefst met een stukje bewijs van de koepel, dat dit moet worden aangepast. Dan kunnen wij daarmee onze contactpersonen benaderen.

 

Tenslotte: als vangnet (geen CAO) hanteren we 8x262 = (2096 uur x 13,27) / 12 = 2317,83 euro/mnd. Dat is hoger dan de CAO-en en geldt als vangnet. Bij een controle oid kom je dan niet snel onder het minimumloon uit.

Medewerkers