Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Fakturaer blir ikke sendt til epost

av Anonymous

Er det problemer med utsendelse av fakturaer til epost? Vi har en klient som har fakturert i dag, og fakturaene som er sendt til epost har ikke kommet frem til mottakerne. Det står at de er sendt for ca tre timer siden, men de har ikke kommet frem. Er det bare å vente, så vil de dukke opp hos mottakerne?

Mvh Hans Petter Nyengen

6 SVAR 6
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Fikk telefon fra klienten vår, og det viser seg at epostene har havnet i søppelpost hos noen av mottakerne. Han sa at det er blitt en annen avsenderadresse på epostene enn før.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Dette er eit gjentakande problem som har blitt rapportert inn frå fleire av våre klientar.

Det viser seg at det er spam-filter som automatisk utestenger epost frå Visma Webfaktura.

 

Dette er noko som har blitt rapportert inn til Visma tidlegare, og eg ber om ei oppdatering på korleis dette blir handtert av Visma.

Det er sjølvsagt ei uhaldbar løysing at mange fakturaer "forsvinn" på vegen frå til kunden.

 

Arnstein By
VISMA

av Arnstein By

Det stemmer at vi hadde problemer med dette i en periode etter overgangen til ny løsning i mars 2017. Fra vår side er imidlertid problemet løst i den forstand at den e-postserveren som vi bruker nå betraktes som trygg. Cyren IP Reputation Check (www.cyren.com) gir for eksempel følgende vurdering: This IP address has not been used for sending spam. 

Microsofts SNDS-tjeneste gir bare grønt lys for vår e-postserver, det betyr at meldinger fra denne adressen til Microsoft-epostadresser (hotmail.com, outlook.com, ..) i utgangspunktet leveres til innboksen.

 

Dette betyr at det sannsynligvis er lokale regler hos mottakerne eller deres e-posttjeneste som forårsaker at meldingene blir stoppet i spamfilteret, og at problemet må løses hos disse.

 

@Anonymous, ta gjerne kontakt med undertegnede, så kan jeg se om det er mer jeg kan gjøre. De forskjellige e-postleverandørene bruker forskjellig programvare, og disse håndterer meldinger litt forskjellig.

 

Ellers må jeg få si at å sende fakturaer som vedlegg til e-postmeldinger ikke er optimalt, av flere grunner. For eksempel mener jeg å ha sett at det er den minst effektive når det gjelder betalingstid. Vi anbefaler derfor å sende fakturaene via AutoInvoice og bruke B2C på de klientene som har mange private kunder.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous
Takk for raskt og utførleg svar, Arnstein. Tommel opp.
Eg skal undersøke med klientane våre og prøve å finne ut av dette.
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Trodde ikke man måtte legge inn noen innstillinger for epost på Visma Webfaktura? Klienten har sendt fakturaer på epost siden de tok i bruk webfaktura, og har ikke hatt problemer med dette tidligere. Lurte derfor på om det var noen problemer nå i forbindelse med flytting til ny plattform.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous
Ved klient installasjon ( ekle enbruker) Om du benytter e-post innstillinger og SMTP så sjekk om det står i avsender e-post en mail adresse, og at denne har etter @ samme avsender som domenet du sender fra. Mange har jukset her og legger inn f.eks @byggas.no som er klientens domene, men selve installasjonen ligger på domenet @regnslapskontoret.no Det er mange mail servere som ikke vil mota mail om det avviker fra det egentlige domenet, som i dette tilfelle hvor du setter en avsender som ikke er reel. Jeg setter heller no-reply@regnskapskontoret.no Da stoppes ikke faktura i mottakers mail server.
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"