Mine områder
Hjelp
Gina Marie Jacobsen
CONTRIBUTOR **

WebFaktura vs Visma Business og betalinger via purringer

av Gina Marie Jacobsen

Hei!

Jeg har tidlgere tatt opp med Visma utfordring knyttet til betalingsstatus på poster i webfaktura, når betaling blir gjort iht. purring generert i business. 

Vår kunde sender ut faktura med KID, og vi har Autopay som fanger opp kundebetalingene.
 
Dersom betaling ikke finner sted, bruker vi business til å sende ut purringer på vegne av vår kunde.
 
Når mottaker av purringen så betaler purringen med det KID-nummeret som blir generert på purringer i business, styrer betalingen inn på riktig kundekonto, men med purredoknr. som motreferanse. Det betyr at purregebyret blir avregnet (da dette får purredoknr. som bilagsnr), og den opprinnelig fakturaen + resten av betalingen som tilsvarer fakturabeløpet blir stående uavregnet/åpne frem til vi manuelt matcher disse postene.
 
Ifht WebFaktura hjelper det ikke bare å matche disse postene heller, for betalingen får ikke fakturanummeret i motref-feltet, og da vises fakturaen som ubetalt i webfaktura, selv om den er matchet mot en betaling i business…
For å løse dette, må jeg oppheve matchingen som systemet har gjort mot gebyret, slik at jeg kan få opp alle postene i tabellen ”Åpen kundepost”. Her kan jeg manuelt sette fakturanummeret som motref på både betalingen og gebyret, og deretter kan jeg matche på nytt. Hvis jeg ikke setter fakturanummeret som motref på gebyret, vil det se ut som det er betalt for mye på fakturaen i WebFaktura…
 
Vi har en kunde som har mottatt veldig mange betalinger iht. purringer, og dette har skapt fryktelig mye ekstrajobb for oss. Ikke har vi kunnet belaste kunden for dette heller, da vi har solgt en "helautomatisk" løsning som ikke fungerer slik den burde…
 
Hva gjøres for at vi skal slippe å følge med på dette manuelt, og korrigere motref og matchinger manuelt for at dette skal bli riktig i Webfaktura?
0 SVAR 0
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"