Mine områder
Hjelp
Merete12
CONTRIBUTOR ***

100% sykemeldt-jobbet fullt i arb.giverperioden

av Merete12

Hei. Jeg kjører lønn til en daglig leder som ble 100% sykemeldt i 14 dager. Hele 14-dagersperioden jobbet han som normalt - altså 100%. Dette er innenfor arbeidsgiverperioden og da skal han ha betalt lønn hos oss uansett om han jobber eller er sykemeldt. Men så ble han sykemeldt 14 dager til. Jeg skal derfor sende inntektsmelding til nav og ble usikker på om jeg kan regne de 16 første dagene av sykemeldingene som arbeidsgiverperiode, siden den ansatte jobbet 100% mens han var sykemeldt 100%? Den ansatte vil selvfølgelig skrive hvor mye han jobber, i søknaden om sykepenger. Slik at utbetalingene blir korrekte i forhold til hvor mye han jobber. Problemet mitt er om jeg "svindler" nav med å rapportere arb.g.periode, siden den ansatte jobbet da? Det er vel slik at en har lov til å jobbe selv om en er sykemeldt, bare en melder fra om hvor mye man har jobbet?

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Monica Bremtun-Olaussen -
VISMA

av Monica Bremtun-Olaussen -

Hei

 

Dersom arbeidstaker har vært 100 % i arbeid i hele perioden han er sykmeldt, så vil ikke arbeidsgiverperioden ha startet. Det er et vilkår for å motta sykepenger at evnen til å utføre inntektsgivende arbeid er nedsatt med minst 20 prosent. Det vil ikke være tilfellet her og han har derfor ikke rett på sykepenger, arbeidsgiverperiode vil da heller ikke løpe. 


Med vennlig hilsen,
Monica/Legal advisor
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"