Mine områder
Hjelp
MonaA
CONTRIBUTOR **

Bredbånd og TV - en felles faktura

av MonaA

Hei, Jeg lurte på om det egentlig er noen retningslinjer for når de ansatte får en felles faktura for både bredbånd og TV hjemme. De har tjenstlig behov for bredbåndet, men TV...? Skal dette egentlig splittes på leverandørenes faktura? (Telia, Telenor etc...) Nå er dette ofte ett beløp.

9 SVAR 9
Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum

Og strengt tatt skal vel også dokumentasjon på betalingen den ansatte har gjort legges ved dokumentasjonen for at slike refusjoner kan gjøres trekkfritt? Og om arbeidsgiver driver momspliktig virksomhet, husk at det ikke er fradrag for mva for den privat bruken (utenfor avgiftsområdet, så forholdsmessig fradrag). 

MonaA
CONTRIBUTOR **

av MonaA

hvordan få vekk TV-biten når det ikke er splittet på fakturaen da?  For det er jo nettopp her problemet dukker opp. TV er ikke fradragsberettiget mener jeg, men hvordan foreta en "kvalifisert gjetning" på hva jeg kan trekke moms for og hva som er "privat bruk"?....

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum (Oppdatert ‎19-11-2021 11:07 av Nils Fossum )

Det er en skjønnsmessig vurdering i forhold til mva-fradrag som må utføres. Strømmer man via bredbåndet sier det seg selv at veldig mye av bruken er utenfor avgiftsområdet. Hele EKOM-ordningen er klar for en skroting føler jeg. En smarttelefon og internettkontakt er en av våre primærbehov nå som vi lever i en digital alder. Og primærbehovene bruker man lønnen sin til å betale for tenker nå jeg.

Godkjent løsning
Monica Bremtun-Olaussen -
VISMA

av Monica Bremtun-Olaussen -

Hei

 

Dersom det ikke fremkommer hva som er bredbånd av totalen, vil hele beløpet være trekkpliktig.


Med vennlig hilsen,
Monica/Legal advisor
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Gøran Habberstad
CHAMPION *

Det finnes vel ikke helt klare regler som tilsier det? I borettslag hvor bredbånd inngår i felleskostnader antar man at hvis man f.eks. kan få en bekreftelse av forretningsfører for borettslaget på beløpet som gjelder bredbånd, kan det holde som dokumentasjon. Hvis man kan dokumentere hvor mye bredbånd koster hos den aktuelle leverandøren og refunderer det, må vel det kunne holde for å bruke sjablongregelen?

MonaA
CONTRIBUTOR **

av MonaA

Min utfordring er ikke bredbånd via husleien/forretningsfører, men at Telia/Telenor etc utsteder dokumentasjon på f eks 499,- for TV og Bredbånd inkl mva. Hittil har jeg tatt det som "bredbånd" for jeg vet jo ikke hvor mye som er "TV" og dermed privat....

Gøran Habberstad
CHAMPION *

av Gøran Habberstad

Mitt poeng er at hvis du vet hva slags linje vedkommende har og kan dokumentere med prisliste hva dette koster hvis du kjøper det separat, må du vel kunne refundere dette innenfor sjablong?

MonaA
CONTRIBUTOR **

av MonaA

Det vet jeg nok ikke med så mange dette gjelder - da har jeg jobb for laaang tid om jeg skal sette meg inn i dette. Det jeg vet er at det er IT-bedrift, så det er nok en bra linje..

MonaA
CONTRIBUTOR **

av MonaA

Hei,

Ja, hele beløpet må jo inn som trekkpliktig når det ikke foreligger en splitt. De er derfor jeg lurte på om vi bør be om dokumentasjon for KUN bredbånd fra leverandørene, og ikke denn "kombo-løsningen" som nå er blitt vanlig....

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"