Mine områder
Hjelp
Marina 51
CONTRIBUTOR **

For lav skattetrekk hos en av ansatte

av Marina 51

Hei,

Jeg har oppdaget at en ansatt skattes kun 5% (han forandret sitt skattekort i januar), som er ganske lite i forhold til hans lønn som blir nok over 550 000 i året ( han jobber mye overtid og har flere skift tillegg). Jeg har sendt mail til den ansatte og påpekt at han kan få ganske høy skattesmell neste år om han ikke forandrer sitt skattekort, men han ønsker ikke å gjøre noe med dette. (bevist vil få mest mulig penger til utbetaling). Er det noe plikt av lønnsavdeling å rapportere dette til skatteetaten (ringe, sende mail)?🤔

 

2 SVAR 2
Enel051
CHAMPION ***

av Enel051

Heisann. Som arbeidsgiver har vi ikke full oversikt over økonomien til folk. De har kanskje mange andre faktorer (faktorer som arbeidsgiver ikke har noe med) som er avgjørende for hvordan skatten/skattetrekket skal være. Noen velger å ta hele avregningen ifm med skatteoppgjøret. Men lurt å gjør de ansatte oppmerksomme på det, det kan jo noen ganger være forglemmelse/feil.

jvn
CONTRIBUTOR *

av jvn

Skattekortet er en sak mellom den ansatte og skatteetaten, forskuddstrekket er en sak mellom arbeidsgiver og skatteetaten / den ansatte. Så lenge du trekker iht skattekortet har du gjort det du skal. Her har du i tillegg gitt et råd til den ansatte. Du har gjort det du skal -og litt til🙂

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"