Mine områder
Hjelp
Inger-Lise Moe
CONTRIBUTOR **

Foreldrepenger og "røde" dager

av Inger-Lise Moe

Hei

Jeg har en ansatt som skal ta ut pappapermisjon. 

I henhold til nye regler forstår jeg det sånn at han kan dele opp dette sånn han ønsker. 

Da han snakket med NAV fikk han da beskjed om at han ikke trengte å legge inn permisjon på "røde" dager, sånn at permisjonen (med foreldrepenger) blir forlenget. 

Vi som arbeidsgiver forskutterer lønn, og jeg synes dette blir urimelig, men jeg finner ikke noe konkret på dette den ene eller andre veien, bortsett fra en artikkel på Simployer. (https://www.simployer.no/artikler/mange-misforstar-regelverket-om-foreldrepenger/)

 

Er det noen andre som har vært borti dette, eller har noen konkrete kilder å henvise meg til?

Jeg har sagt til den ansatte at dette vil jeg sjekke opp før jeg godkjenner. 

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette😀

7 SVAR 7

av Monica Bremtun-Olaussen -

Hei @Inger-Lise Moe 😊

Her vurderer vi det slik at dersom arbeidstaker her utsetter foreldrepengene på kun de røde dagene, så vil han her ikke ha krav på lønn fra arbeidsgiver. Unntaket er dersom dere har en avtale som gir andre rettigheter. 


Med vennlig hilsen,
Monica/Legal advisor
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Inger-Lise Moe
CONTRIBUTOR **

Hei og takk for svar!

absolutt enig i den konklusjonen, men har vi noe konkret å henvise til? Veiledning, forarbeid eller lignende?

Litt uheldig at han fikk den anbefalingen fra NAV, det synes jeg var litt sært. 

Lønn på røde dager er i utgangspunktet ikke regulert i lovverket, unntaket er 1. og 17. mai. Jeg tenker at her må man tenke, hvorfor er ikke denne personen på jobb denne dagen. Her er det som utgangspunkt foreldrepermisjonen som er årsaken til at arbeidstaker ikke er på jobb, ikke det at det er en rød dag på kalenderen. Det at arbeidstaker har valgt å utsette foreldrepengene på denne dagen, endrer ikke på dette. Vi mener at dette er argumentasjonen for at arbeidstaker ikke har krav på lønn for slike dager - med mindre man har en avtale som sier noe annet👍.  


Med vennlig hilsen,
Monica/Legal advisor
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Inger-Lise Moe
CONTRIBUTOR **

Takk for utfyllende svar👍

anitafossa
CONTRIBUTOR ***

av anitafossa

Har hatt en lignende situasjon for noen år siden. 
Det var da en ansatt som skulle ta ut foreldrepermisjon, han tok ut delvis hver uke, det varierte om han skulle ha 1-5 dager permisjon så og si hver uke, pga han måtte tilpasse seg turnus til konen. 

Feks en uke der fredag var helligdag, skulle han har permisjon kun mandagen. Hans mening var da 20% permisjon den uken, 1/5 dager. Permisjonen hans gikk fra februar og til etter sommeren, så nesten alt av røde dager traff i permisjonsperioden. 
Vi sjekket opp med NAV i den forbindelse og fikk beskjed om at en måtte hensynta røde dager, og da beregnet prosenten ut i fra arbeidsdager. Så da hadde han 1/4 dager permisjon som er 25% permisjon den uken. 

 

 

 

Inger-Lise Moe
CONTRIBUTOR **

av Inger-Lise Moe

Er det noen fra Visma som har innspill her?

Mirjam-Hansen
CONTRIBUTOR ***

av Mirjam-Hansen

Følger.

Mvh Mirjam Hansen
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"