Mine områder
Hjelp
Rune Mathisen
CONTRIBUTOR ***

Lønns- og trekkoppgaver utsendt på e-post.

av Rune Mathisen

Visma lønn har funksjon for å sende ut lønns- og trekkoppgaver pr e-post. Er dette tilstrekkelig? Må det sendes en papirutgave i tillegg. Skatteetaten nevner noe om det på sin hjemmeside. Hvilken praksis blir fulgt av Visma Lønn- brukere?

3 SVAR 3
Merete Leby
CONTRIBUTOR ***

av Merete Leby

Har problemer med å sende lt-oppgaver elektronisk, de går rett i spamfilteret. Lønnslipper har ikke samme problemet. Vet noen hvorfor dette skjer?

Godkjent løsning
Tormod Johansen
VISMA

av Tormod Johansen

Hei

Jeg er kjent med den artikkelen som ligger på skatteetatens hjemmesider. Artikkelen er opprinnelig i fra 2008.

Det er i orden å sende lønnsoppgavene på epost dersom personvernhensynene er ivaretatt. Slik artikkelen fremstår på skatteetatens sider kan det virke som motsatt, men Skattedirektoratet sier det er i orden når Datatilsynets krav er ivaretatt. De kommer til å oppdatere den artikkelen, og komme med presiseringer rundt dette. Det skjer dessverre ikke før fristen for å sende lønnsoppgavene for denne gang.

Datatilsynets krav er at oversendelsen skal krypteres. Det står ikke noe om lønnsoppgaver på Datatilsynets hjemmesider, men de har skrevet en del om lønnslipper. Skattedirektoratet er av den oppfatning at om lønnslippene kan sendes elektronisk, kan også lønnsoppgavene sendes elektronisk. Visma Lønn tilfredsstiller kravene til Datatilsynet.

Mvh

Tormod Johansen
Fagansvarlig lønn og skatt
Visma Kompetansesenter Lønn og HR

Rune Mathisen
CONTRIBUTOR ***

av Rune Mathisen

Hei! Utsending av lønns- og trekkoppgaver er vel et hovedgjøremål denne uken. Skulle gjerne hatt en respons på hvorvidt Visma eller dets brukere benytter seg av å sende ut LT-oppgaver elektronisk. Og hvorvidt det er tilstrekkelig mtp personopplysninger og datasikkerhet jfr. Skatteetatens oppfordring om å sende papirutgaver.

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"