Mine områder
Hjelp
TorunnS
CHAMPION ***

Styrehonorar - sykepenger

av TorunnS

Skal styrehonorar med i grunnlag for sykepenger?

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Ivar Grøndahl1
VISMA

av Ivar Grøndahl1

I flg tabell fra A-ordningen (NAV) skal styrehonorar inngå i grunnlag for sykepenger fra NAV.

 

Lene Ramstad
CONTRIBUTOR ***

av Lene Ramstad

Hei! Styreleder er sykmeldt. Han er ikke ansatt hos oss (som annet enn styreleder), og får kun styrehonorar to ganger pr år. Vi får ikke sykmeldingen, det gjør hans arbeidsgiver. Når jeg leter på Navs sider, står det ingenting om at styrehonorar er med i inntektene som inngår i beregning av månedsinntekten. (sist oppdatert 28.10.21). Når jeg søker på Sticos, står det uttrykkelig av styrehonorar IKKE er med i ev. grunnlag for sykepenger. Hva er riktig?? Skal vi sende inntektsmelding med beregnet inntekt for de tre siste månedene; noe som vil tilsi oktober-desember 22, som igjen vil si utbetalt beløp i desember delt på tre mnd? Neste utbetaling av styrehonorar skjer i juni. Skal vi utbetale som for de ansatte i bedriften, og kreve refusjon fra Nav? Får vi da refundert 1/3 av det vi betaler ut i styrehonorar? Dette er nytt landskap for meg, håper på hjelp:-)

Hei @Lene Ramstad 

Vi ser at mange i slike sammenhenger har en avtalte der styrehonorar utbetales uavhengig av om det er fravær, eller ikke. Hvis praksisen er slik, skal utbetalingen uansett ikke inngå i grunnlaget for sykepenger, da det ikke er et inntektstap. Hvis man ikke har en slik avtale, så anbefaler jeg deg å kontakte vår support slik at vi kan hjelpe deg videre med denne saken. Dette er blant annet fordi det er nødvendig med ytterligere informasjon her:-).


Med vennlig hilsen,
Monica/Legal advisor
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"