Mine områder
Hjelp
Charlott1
CONTRIBUTOR ***

Sykt barn - legeerklæring?

av Charlott1

Hei.

 

Har en ansatt som har vært hjemme med sykt barn 3 dager sammenhengende og gitt beskjed om at det antagelig blir lengere. De er to om omsorgen. Kan arbeidsgiver kreve legeerklæring for barnet her? 

Hun har 15 sykt barn dager igjen, kan man ta alle disse sammenhengende?

 

 

1 SVAR 1

av Monica Bremtun-Olaussen -

Hei @Charlott1 

Pga midlertidige regler i forbindelse med korona, kan ikke arbeidsgiver kreve legeerklæring ved barns sykdom ut 2022, selv om fraværet varer i mer enn 3 kalenderdager.

 

De dagene hun har igjen med omsorgspenger kan tas sammenhengende.

Hovedregel - dokumentasjon
I utgangspunktet kan arbeidsgiver kreve legeerklæring fra 4 fraværsdag ved sykt barn/barnepasser. Dette er regulert i folketrygdloven § 9-7, tredje ledd. 

Unntak i forbindelse med covid-19
På grunn av covid-19 så har vi midlertidige regler i "Midlertidig forskrift om unntak fra folketrygdloven og arbeidsmiljøloven i forbindelse med covid-19-pandemien" i forbindelse med blant annet omsorgspenger. Det som gjelder nå ihht. disse midlertidige reglene, er at arbeidsgiver ikke kan kreve legeerklæring fra den 4. kalenderdagen frem til og med 31. desember 2022.


Med vennlig hilsen,
Monica/Legal advisor
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"