Mine områder
Hjelp
Sandy Pertzsch
CONTRIBUTOR **

TAF avlønning

av Sandy Pertzsch

Hi,

 

er det noen som har kommet over avlønning av TAF elever. Er det riktig at de skal lønnes for fulltid, selv om de bare er i bedrift 3 dager det siste året? 

 

Litt uklart om vi også skal dekke skoledager. 

3 SVAR 3
Margit Amundsen
CONTRIBUTOR ***

av Margit Amundsen

Hei, her får de lønn fra de starter. Lønnen er stigende utover læreperioden til å totalt å dekke 80 % av grunnlaget for startlønn som fagarbeider i ett helt år. Her er det gjort slik siden vi har flere andre lærlinger som får lønn fra start, mtp på motivasjon, har vi derfor betalt TAF lærlingen også fra start. Nå er det en stund siden vi sist hadde TAF lærling, men ved valg av avlønning var dette også tatt opp med utdanningsavdelingen.

Sandy Pertzsch
CONTRIBUTOR **

av Sandy Pertzsch

Hei,

 

det viser seg at TAF lærlingene skal ha betalt for 37,5 timer/ uken, altså fulltid det siste året i læretiden, med 80% av full fagarbeiderlønn, eller gjeldende prosentsats ift. avtaler for eksempel i industri. Så det er feil å kun utbetale 3 dager, siste året!

Så TAF avlønning er annerledes og jeg håper at alle utbetaler riktig her. 

Margit Amundsen
CONTRIBUTOR ***

av Margit Amundsen

Hei, lærlinger er å betrakte som arbeidstakere, så om de er på jobb 3 dager pr uke skal de ha lønn for 3 dager. Likt som en vanlig arbeider. Her kan du også ringe utdanningsavdelingen i ditt fylke om du er usikker.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"