Mine områder
Hjelp
Lene-RK
CONTRIBUTOR *

Trekk i lønn for ferie - utland

av Lene-RK

Hei,

Vi har ansatte som jobber i utlandet (secundmdent).

I juni skal vi trekke for ferie, og skal trekk i lønn for ferie utland foretas det året de er i utlandet eller når feriepengene utbetales?

 

Takk for svar.

5 SVAR 5

av Ivar Grøndahl1

Utfordringer er når man ikke følger ferieloven og tar hele oppgjøret i juni, selv om ferie avvikles i ellers i året.....Det skal være samme tilleggsinformasjon på "Trekk i lønn for ferie" som på "Fastlønn" i samme lønnskjøring. Så er det lønn opptjent i utlandet i juni, må trekk i lønn for ferie også ha samme tilleggsinfo....

Trekk i lønn for ferie
Oppdatert: 03.01.2019
Gjelder trekk i lønn for ferie om du avregner feriepenger samlet eller løpende

 

Fra a-ordningen sin veiledning: 

Trekk i lønn for ferie
Oppdatert: 03.01.2019
Gjelder trekk i lønn for ferie om du avregner feriepenger samlet eller løpende.

Tilleggsinformasjon
Hvis det er knyttet tilleggsinformasjon til fastlønn, skal du oppgi samme tilleggsinformasjonen for trekket. Dette for å sikre riktig behandling av ytelsen hos NAV, SSB og Skatteetaten.

 

 

 

Lene-RK
CONTRIBUTOR *

av Lene-RK

Hei, 
Praktisk eksempel:
En ansatt har arbeidet i utland fra 01.01.2024 til 30.06.2024. 
Den ansatte er fastlønnet. Feriepengeutbetaling og trekk 25 dager tas på lønn i juni. De har jo ikke da faktisk tatt ut 25 dager. Kanskje tre dager ila påsken. Iflg support Visma skal hele trekket gjøres på trekk lønn utland. Dette finner vi litt merkelig. Kan forstå at faktiske feriedager tatt ut i perioden de oppholder i utland trekkes, men ikke alle 25 dager. 

 

av Ivar Grøndahl1

Lønn for arbeid i utlandet med landkode skal benyttes når arbeidet fysisk utføres i utlandet. Trekk i lønn for ferie foretas når ferien fra arbeid i utlandet faktisk tas. 

Lene-RK
CONTRIBUTOR *

av Lene-RK

Hei Ivar,

Fint om du har mulighet å svare på eksempelet mitt under.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"