Mine områder
Hjelp
Charlott2
CONTRIBUTOR **

Ulønnet permisjon, ferie og sykemelding.

av Charlott2

Hei.

 

Har en ansatt som har hatt ulønnet permisjon etter fødselspermisjon siden 17.07.22. Hun skal avvikle ferie med lønn i tidsrommet 01.10.22 - 07.11.22. Nå er hun blitt sykemeldt fra 31.10.22 - 21.11.22. Spørsmålet er da, har hun opparbeidet seg rett til sykepenger ved avvikling av ferien? Skal arbeidsgiver betale lønn i arbeidsgiverperioden?

6 SVAR 6
KEGillesen
CONTRIBUTOR *

av KEGillesen

Jeg har heller aldri bedt om å bli med på denne sløyfa med spørsmål og svar. Kan dere fjerne meg herfra? 🙂 

kari-anne1965
CONTRIBUTOR *

av kari-anne1965

Dere har sendt til feil person

av Ivar Grøndahl1

Hei @kari-anne1965 ... Kan ikke se at Monica har svart feil person 😊

/ivar

av Monica Bremtun-Olaussen - (Oppdatert ‎02-11-2022 21:09 av Monica Bremtun-Olaussen - VISMA )

Hei @Charlott2 

Etter at arbeidstaker har hatt 100 % foreldrepermisjon i mer enn 14 dager, må hun være tilbake i arbeid i 4 uker før hun har rett på sykepenger fra arbeidsgiver. Et arbeidsforhold anses ikke påbegynt ved ferieavvikling, det vil si at hun ikke har krav på sykepenger fra arbeidsgiver her, det blir altså ingen arbeidsgiverperiode. Hun kan ha rett på sykepenger fra NAV, vi anbefaler at hun kontakter dem for å avklare dette.


Med vennlig hilsen,
Monica/Legal advisor
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Charlott2
CONTRIBUTOR **

Hei igjen.

 

Takk for svar men det har dukket opp en ny problemstilling her. Ansatte sier hun hadde en avspasseringsdag mellom ulønnet permisjon og ferie. Hun sier NAV har sagt at denne er likestilt som å være tilbake på jobb. Dette mener jeg ikke stemmer og var også i kontakt med NAV. Beskjeden jeg fikk var at avspassering ikke er likestilt som å være tilbake på jobb og gir ikke rett til opptjening. Man må faktisk fysisk ha arbeidet. Hva er riktig her ?

Hei:-) 

Dette er ikke direkte regulert i lovteksten, men jeg tenker det samme som deg, at man faktisk må være tilbake på jobb en dag først før avspasering teller som å være tilbake i jobb. Det er noe annet dersom man skal se om arbeidstaker har et midlertidig avbrudd i arbeidsforholdet på 14 dager, eller mer. I slike tilfeller, så regnes ikke avspasering som avbrudd.

 

Jeg tenker at dette eventuelt må avgjøres i Ankenemda for sykepenger i arbeidsgiverperioden, for å få et endelig svar.


Med vennlig hilsen,
Monica/Legal advisor
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"