Mine områder
Hjelp
Aase Britt
CONTRIBUTOR **

Endret feriepengesats midt i året

av Aase Britt

Vi ble bundet til avtale fra første oktober og feriepengesatsen ble da endret fra 10,2 prosent til 12. Men når jeg nå skal ta å skrive ut feriepengelisten så kommer det opp at det er avvik mellom avsatte feriepenger og beregnede. Det er jo avsatte som er riktig, da det er avsatt 10,2 for de 9 første mnd og 12 prosent på de 3 siste. Det jeg lurer på, hva vil komme frem på summeringen som kommer på summeringen til de enkelte, og om det vil bli riktig når jeg avslutter året, slik at feriepengene som kommer når jeg skal kjøre lønnen er de avsatte. For det er jo det som skal utbetales, beregningen som kommer frem på feriepengelisten før oppgjøret er feil, for den beregner 12 prosent av hele årslønnen. 

Evnt må en legge inn manuelt feriepenger på de enkelt ved årsstart på oppstartsverdier?

1 SVAR 1

av Åse Brørby

Hei!

Når dere endre feriepengeprosenten så vil du få avvik mellom avsatte feriepenger og beregnede feriepenger. Beregnede feriepenger er riktig ut ifra den feriepengeprosenten som ligger på firmaoppsettet nå. Disse blir også overført til nytt år. Avviket mellom avsatte feriepenger og beregnede må du kun føre manuelt i regnskapet ditt. På a-melding personoppsummering vil årets feriepengegrunnlag ligge, så dette avviket vil ikke synes på a-melding personoppsummering

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"