Mine områder
Hjelp
Hilde Andersen2
CHAMPION *

Feriepenger - endre lønnsart for FP over 60 år?

av Hilde Andersen2

lurer på om jeg må endre lønnsarten for feriepenger over 60 år til prosenttrekk? samme som vi gjør med overtid før vi kjører feriepenger?

Haster med svar:-)

6 SVAR 6
Anne Grete Wettergreen1
CONTRIBUTOR ***

av Anne Grete Wettergreen1

Hei

Ja korriger sattetrekket manuelt. Husk tips til en annen gang du kjører feriepenger ikke slett lønnsarten men korriger dager for full lønn eller evt dager lønn.

Lykke til.

Hilde Andersen2
CHAMPION *

av Hilde Andersen2

opps!

har slettet lønnsarten "trekk i lønn for ferie" på han, får derfor ikke opp alternativet " endre trekk for feriefravær". Trodde ikke jeg trengte den ettersom han ikke har feriepenger trekkfrie.

 

kan jeg ikke bare bruke lønnsart for korreksjon skattetrekk? og legg inn beløpet der som tilsvarer hans prosent?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

var nettopp på kurs og lærte at du skal endre i bildet "registrere pr. person" ved å velge "endre trekk for feriefravær" og endre denne til 0/26 deler, dette dersom den ansatte ikke skal trekkes for ferie. Da blir skatten riktig. Du skal altså ikke slette linjen med lønnsarten "trekk i lønn for ferie). Men, sikkert lurt å ringe support 🙂

Anne Grete Wettergreen1
CONTRIBUTOR ***

av Anne Grete Wettergreen1
Ring support! Eller du må endre på daglig lønn nederst beregning til 26/26 deler da beregnes full skatt.
Hilde Andersen2
CHAMPION *

av Hilde Andersen2

takk for svar.

kan du hjelpe meg med dette også? finner ikke noe om akkurat dette under brukertips og skatt..

en ansatt begynte den 1.2.17, får vanlig lønn i juni og har prosenttrekk( ikke tabell altså).

Så da tenkte jeg at ettersom han har prosent, så blir skatten på vanlig lønn rett, men på lønnsslippen ser jeg nå at står det kun kr 32 å betale i skatt!! De andre skal ha feriefenger osv...

hva gjør jeg feil?

Anne Grete Wettergreen1
CONTRIBUTOR ***

av Anne Grete Wettergreen1

Hei

Du skal ikke endre lønnsarten den er automatisk med i den nye avregningsmodellen. Se under brukertips - feriepenger der finner du eksempler. Jeg har kjørt avregningen uten problem.

 

Lykke til.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"