Mine områder
Hjelp
Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

Feriepengetrekk av ny eller gammel lønn i aug.

av Marianne Nilsen2
     

Hei alle brukere av dette forumet.

Vi sitter her å diskuterer hva som er riktig og galt å gjøre ved trekke av feriepenger i en senere mnd. enn juni.

Diskusjonen går på at noen av oss mener at ferietrekket bør gå av gammel lønn siden utbetalingen av feriepengene ikke skjer før nå for aug.lønn. dette grunnet permisjon i juni mnd.(vi forskutterer ikke) og skal nå avvikle ferie. Største parten av alle lønnsmottagere får feriepengene sine i juni. I vårt tilfelle får ikke vi lønnsøkning før i juli mnd. så dermed får største parten ferietrekk av gammel lønn. Han som da får utb. feriepenger i aug. skal han trekkes av ny eller gammel lønn????? Hva er riktig??

8 SVAR 8
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg mener ny. Trekket skal være av lønn en har i tidsrommet en tar ut ferien. ( Ulønnet ferie ). Hadde han tatt ut ferie før lønnsøkning = trekk i gammel lønn, ferieavvikling etter lønnsøkning = trekk i ny lønn.

Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Takk for svar, den ansatte har tatt ut ferie tidligere i år også men hovedferien tas ut nå i sept. Vet det er mange som utbetaler feriepenger etter hvert som ferien blir tatt ut, men vi gjør ikke det. Er fint å få tilbakemeldinger, vi har diskutert ferdig og endte opp med å trekke av gammel lønn da vi ikke skulle gjøre forskjell på om man fikk feriepengene i juni eller som denne ansatte i august.

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ok. i prinsippet skal det vel trekkes forholdsvis da. Men den ansatte kan ikkje klage nå iallefall 🙂

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Trekker man av gammel lønn, bør også fastlønna være den gamle lønna når ferien taes ut.

Godkjent løsning
Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Takk for svar

 

Dette høres enkelt ut når man har få ansatte, ikke når man ha rundt 900 da blir det mye x-tra jobb 🙂

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Eller med 8000 ansatte 😉

Jobbet med et annet system tidligere, som automatisk korrigerte ferietrekket ved økning av lønn, reduksjon av lønn, endring av stillings% osv. Da var det alltid 100% korrekt. (men all ferie måtte selvsagt registreres 100% korrekt også, for at systemet skulle kunne beregne dette skikkelig)

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

En spennende problemstilling. Jeg tenker følgende:

Feriepengetrekket som gjøres i 2018 skal dekke opp for de feriedagene man skal ha i 2018.

Her tenker jeg det er tidspunktet når ferien tas du som er avgjørende.

Siden dere har lønnsøkning i juli , altså 6 mnd med gammel lønn og 6 mnd med ny lønn i 2018.

Da tenker jeg de som tar ut ferie senere enn juli får trekk etter den nye lønnen mens de som har hatt ferie før lønnsøkningen skal ha trekk etter den gamle lønnen.

Rent praktisk vil det være vanskelig å dele denne måten, spesielt hvis man har mange ansatte og jeg tror ikke det fins noe fasitsvar her.

Jeg ville sett på når flertallet tar ut hoveddelen av ferien og kjørt det etter det.

Riktignok tror jeg de fleste kjører trekket etter hvilken lønn som ligger inne på det tidspunktet feriepengene utbetales. Det er i alle fall mine umiddelbare tanker om saken. 😊

Marianne Nilsen2
CHAMPION ***

av Marianne Nilsen2

Takk for svar, ja vi har mange ansatte og kjører normalt oppgjør til alle i juni bortsett fra syke og i permisjon 🙂

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"