Mine områder
Hjelp
Inger Senderud
CONTRIBUTOR *

Omsorgspenger de 3 dagene i påskeuka

av Inger Senderud

Hei! Vi har flere ansatte (timelønnede) som satte seg opp med omsorgsdager (pga. stengte skoler) de 3 dagene i påskeuka, men siden skolene i normale tider ville holdt stengt disse dagene, blir jeg usikker på om dette skal godtas eller ikke. Jeg har slettet dem så langt.. Finner ikke noe om dette på NAV sine sider. Hva tenker dere?

 

7 SVAR 7

av Elin Hammerud

Dette er noe uklart når vi spør NAV. Men i utgangspunktet så tenker vi at man ikke har krav på omsorgspenger dersom man ikke hadde avtalt barnepass for barnet. Men dersom sfo er stengt og/eller barnepasser ikke kan passe barnet pga corona, så tenker vi vilkårene for omsorgspenger kan være ok

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hva med helligdagsgodtgjørelse inni en slik periode? En ansatt har omsorgsdager før og etter påske. Skal vedkommende ha helligdagsgodtgjørelse da?

Hei


Regner med at arbeidstaker ikke skulle arbeide på disse dagene? Dersom arbeidstaker ikke skulle være på jobb på helligdagene i påsken, så vil arbeidstaker heller ikke ha krav på omsorgspenger for disse dagene. Når det gjelder retten på lønn på helligdager, så er det kun 1. og 17. mai det er lovregulert rettigheter til lønn. Arbeidstakers rett på lønn på de øvrige helligdagene, avhenger av avtale. Det vil si at om arbeidstaker har rett på lønn på disse dagene avhenger av avtale man har i virksomheten.


Med vennlig hilsen,
Monica/Legal advisor
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Arbeider skulle ikke jobbet disse dagene, men de følger landsoverenskomsten for elektrofag, og der står det i §12 at de skal ha betalt når disse faller på en ukedag som etter fast arbeidstidsordning i bedriften ellers ville vært vanlig virkedag. 

 

 

 

 

TorunnS
CHAMPION ***

av TorunnS

Det høres jo helt feil ut at de skal få noe ekstra omsorgspenger der.

Det må jo gjelde de dagene skolen ellers ville vert åpen.  

Disse dagene må jo gå av feriekvoten eller permisjon uten lønn.

Inger Senderud
CONTRIBUTOR *

av Inger Senderud

Jeg er helt enig i dette, men greit å få en bekreftelse på at ikke alt er snudd opp ned i disse tider. Da fortsetter jeg slik jeg begynte - med å registrere bruk av feriedager.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg er enig med TorunnS her.

Dette må gå av feriekvoten eller permisjon uten lønn.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"