Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

a-melding - trekk for ferie på timelønnede

av Anonymous

Vi utbetaler timelønn på forskudd til våre timelønnede med korrigering +/- påfølgende måned. Ved ferietrekk og utbetaling av feriepenger, trekker vi da 187,5 timer. Dette har vi lagt inn som trekk av vanlig timelønn, slik at antall timer arbeidet pr år blir korrekt. Nå har vi fått beskjed fra skatteetaten om at trekket må endres til "trekk for ferie". Dette har vi på ansatte med fastlønn, men jeg klarer ikke å se av veiledningene hvordan vi skal få til dette på timelønnede. Noen som kan hjelpe?

7 SVAR 7
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Nå har vi fått endelig svar fra fagavdelingen i skatteetaten. Nå har de ombestemt seg, og sier at vi hadde rett at vi ikke skal bruke "trekk i lønn for ferie" når det er snakk om timelønn. Den skal kun brukes sammen med fastlønn, men vi får heller ikke lov til å ha negativ timelønn og smusstillegg på en amelding. Vi må korrigere timelønn på de månedene det gjelder! Det de egentlig sier er at vi ikke kan trekke noen i lønn påfølgende måned etter feriefravær. Vi kan faktisk ikke trekk noen i lønn påfølgende måned for timefravær i det hele tatt, så hvis det er meldt inn feil fravær til lønn så må vi kjøre ny lønnskjøring den måneden det var feil. Vel, her blir vi ihvertfall ikke arbeidsledig og det gjør tydeligvis ikke byråkratene heller. 

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Nils Fossum (Oppdatert ‎17-02-2021 11:08 av Nils Fossum )

Utfordringen er nok at de fleste ikke trekker timelønnede for ferie via en egen lønnsart. De leverer rett og slett bare ikke timeliste for feriedagene. Men om det blir korrekt og i tråd med veiledningen til a-meldingen er jeg ikke sikker på, men har trodd det. Jeg har også stusset over denne forskjellsbehandlingen i forhold til dette med automatisk beregnet grunnlag for ulike ytelser fra NAV.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Skatteetaten mener tydeligvis at ferietrekk skal merkes med "trekk for ferie", så det er nok gode grunner for det. Jeg må bare være sikker på at jeg gjør det på rett måte. 

Siri Klovning Fuglestad
CONTRIBUTOR **

av Siri Klovning Fuglestad

Hei Anne Kristin Dere må endre Lønnsbeskrivelse på den lønnart dere trekker ferie på til Trekk i lønn for ferie. Vårt problem er at vi ikke trekkerfor ferie fordi vi betaler timer jobbet etterskuddsvis. Dette kan føre til at ansatt får lavt sykegrunnlag pga ferie.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

I produktnotatet vi fikk i 2017 står det uttrykkelig at den nye lønnsbeskrivelsen bare skal brukes i forbindelse med fastlønn. Jeg har derfor trukket timelønnede som før, med samme lønnsart som vanlig timelønn. Mulig jeg kan opprette en kopi av denne og bruke lønnsbeskrivelse trekk for ferie på denne, men det har jeg ikke turt å gjøre pga. det som står i produktnotatet. Er redd for å få feil på a-melding for 150 personer rett før jeg selv skal på ferie ....

Siri Klovning Fuglestad
CONTRIBUTOR **

av Siri Klovning Fuglestad

Produktnotat tar utgangspunkt i at det ikke er vanlig å trekke i lønn på timelønnede. Det er mer vanlig å betale dem de timene de jobber, som vi gjør.

når du trekker ferie blir det rett å ha Trekk i lønn for ferie på lønnart.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg begynte på å lage en ny lønnsart for trekk av de timelønnede, men oppdaget da et nytt problem. Vi har smusstillegg knyttet til timelønn, og det skal trekkes når vi trekker for timer de ikke er tilstede. Problemet er at skatteetaten ikke liker at det beløpet også er negativt. Ringte til skatteetaten og der kunne de heller ikke svare umiddelbart. Nå er saken sendt til fagavdelingen der, så får vi se hva som skjer videre.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"