avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

CONTRIBUTOR **

Elektronisk kommunikasjon i ENK

Hei,

Hvordan fører jeg fri telefon, eller elektronisk kommunikasjon, riktig i et enkeltpersonsforetak?

Jeg antar at jeg må bruke post 5210 - fri telefon, og en sats på kr 366,- per måned i 2019, men hvilken konto bruker jeg som motkonto?

Det samme gjelder egentlig føring av skattefordel for næringsbil post 5200, men det gjelder fra 2020. Skattereglene på dette finner jeg på Skatteetaten sine sider, men jeg er usikker på motkontoen her også.

Takk for hjelpen.

Mvh Rianne

1 SVAR 1
Highlighted

Sv: Elektronisk kommunikasjon i ENK

Hei.

Jeg antar at det ikke gjøre noen forskjell det dette er et enkeltpersonforetak, kontra andre selskapsformer?

• For etterregistrering av Elektronisk kommunikasjon for 2019, kan du legge inn lønnsart 23000 - Elektronisk kommunikasjon (naturalytelse) som en fast transaksjon, med korrekt start og eventuell stoppdato på den ansatte. Dette vil medføre at det genereres nye a-meldinger for alle lønnskjøringer/måneder i 2019. Alternativt må det opprettes en egen lønnsart for dette. 
  • For registrering av firmabil fra 01.01.2020, kan du følge veiledningen her.

Om du trenger hjelp, vennligst ta kontakt med support på e-post skysupport@visma.com eller telefon 21 89 64 04.

Med vennlig hilsen

Wenche Jacobsen