Visma Mamut Faktura- og lisensavdeling
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR *

Mamut Butikkdata utfasing i 2018 og faktura "svindel"

Håper at andre brukere av Mamut Butikkdata reagerer på Visma's faktureringspraksis mht til serviceavgift for 2018. Her fakturerer Visma full serviceavgift for ett produkt de faser ut og som de selv sier vil ikke bli vedlikeholdt . 

Det blir som å betale for ett vaskebyrå i ett år og så vasker de ikke en gang, men de krever likevel full betaling. Det er jo ren svindel. Jeg fikk fra kunderådgiver beskjed om at jeg kunne bruke Mamut Butikkdata i 2018 uten å betale en serviceavgift da de vitterlig ikke gjorde noe service. Men dette løftet forsvant når regningen kom.

Jeg har vært trofast og lojal kunde i Mamut helt siden 1987 dvs 30 år og betalt hundretusenvis av kroner for marginale oppdateringer gjennom tidende. Nå ett så stort selskap som Visma feiger ut og sier at det å oppdatere Mamut Butikkdata blir for dyrt og komplisert med den nye regnskapsloven som trer i kraft 1/1-2019 må de vise tilbakeholdenhet på fakturasiden.

Det er ett bedrageri mot kunder, som har benyttet tid og ressurser til å tilpasse Mamut Butikkdata til deres virksomhet. Så nå krever de inn full serviceavgift, men gjør ingen service!  Ikke kom med «falske» serviceavgift fakturaer for Mamut Butikkdata for 2018. Kom heller med en beklagelse !

Kan akseptere en utfasing-avgift faktura for Mamut Butikkdata på kr. 500 slik at kunder kan prøve ut og finne alternativer til Mamut Butikkdata. Her kaster Visma elegant alle kostnader rett tilbake i ansiktet på lojale kunder, da det å finne og prøve ut nye kasse-system er dyrt både mht kjøp, tilpasninger og vedlikehold.

For min del bruker jeg Mamut Butikkdata daglig i min butikk men nå er den sperret da jeg nekter å betale full serviceavgift på ett produkt de ikke har service på. Synes dette er ett svik og samtidig melke de siste dråpene desperat ut fra lojale kunder. Håper dere kan revurdere deres praksis for 2018 ang. Mamut Butikkdata mht fakturering, da nåværende fakturering neppe kan være juridisk holdbar.

1 SVAR 1

Sv: Mamut Butikkdata utfasing i 2018 og faktura "svindel"

Hei Nils.
Jeg ser du har vært i kontakt med vår kundeservice den 9. januar og jeg håper du er fornøyd med løsningen dere kom frem til. Så under følger et generelt svar når det gjelder Mamut Serviceavtale:

Den årlig serviceavtalen som faktureres fra Visma Mamut dekker blant annet retten til å bruke systemet samt support. Det er pliktig å ha serviceavtale så lenge programvaren skal være i bruk og dette kommer frem i avtalevilkårene som ble godkjent ved installasjon. Dersom en ønsker å avslutte bruken av systemet må avtalen kanselleres senest 3 måneder før fornøyelse. Når det gjelder Mamut Butikkdata er det ikke fakturert for en lengre periode enn ut 2018.

Når det er sagt så er vi de første til å beklage at Mamut Butikkdata blir faset ut. Mamut Butikkdata har hatt mange fornøyde brukere de siste 10 årene, men de siste årene har antallet kunder falt dramatisk. Samtidig ser vi en stor vekst i våre skybaserte løsninger og det er rett og slett den veien markedet går.  Vi har et team som bistår våre kunder i å finne en alternativ løsning, enten fra Visma eller fra en av våre samarbeidspartnere. Dersom du ikke allerede har blitt kontaktet setter vi gjerne opp en avtale hvor vi kan se på hvilke alternativer som finnes og som kan passe best for deg. 

Mvh
Ole M Hasven