Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Arne Johansen
CHAMPION *

Bokføre betaling av faktura samtidig med faktura

av Arne Johansen

Jeg har bokført i flere forskjellige systemer, og de fleste lar en bokføre betalingen sammen med fakturaen, men jeg har ikke funnet ut en måte å gjøre dette på i Mamut.

Som regnskapsfører for mindre bedrifter, så er det ganske vanlig å få inn en faktura som er merket med "betalt dato" på fakturaen. Det er da veldig raskt å kunne gi faktura 2 stempler og bokføre først faktrua, så betaling.  I mamut derimot, må jeg bokføre fakturaene først, så oppdatere bunken, og så gå tilbake å føre betalingene for å krysse dem.

En ide kan jo være at dere for eksempel lar det bli en felt til i bilagsreg. bildet for inngående faktura som heter "betalt dato" og dersom en setter dato i dette feltet, motregnes reskontro og bank samtidig. Det ville effektivisert føringen mye.

Er det noen her (med mer erfaring i Mamut) som kan gi meg noen gode råd i hvordan å effektivt få ført inngående fakturaer? 


Arne Johansen


Daglig leder ARJO Regnskap AS
1 SVAR 1
Henrik Horn
VISMA

av Henrik Horn

Hei Arne!

 

Det du beskriver om å kunne bokføre betaling samtidig er et svært godt ønske som jeg skal sende videre til våre utviklere. Det er ikke noe slik type funksjonalitet i dagens versjon, og sånn umiddelbart ikke noen gode tips akkurat der.

Du kan eventuelt endre rutinene dine slik at du bruker inn/utbetaling fra reskontromodulen. Slik at du først bokfører alle kundens IF bilag, går til leverandørkontroen og bare bruker inn/utbetalingsknappen. Da bokføres bilaget umiddelbart med to tastetrykk (posteringsjorunal skrives da ut fra rapporter i etterkant). Jeg er kjent med at noen foretrekke å jobbe slik da det er raskere og du slipper flere tastetrykk.

Det finnes noen potensielle muligheter her for effektivisering, en er å bruke remittering. Da vil du kun bokføre de inngående fakturaene fortløpende, og betalinger vil oppdatere seg selv basert på avregningsretur filer. Dette forutsetter da selvfølgelig at du har tilgang til din kundes driftskonto hos banken/nettbanken. Er det mange inngående fakturaer per måned, kan dette lette arbeidet. Motsatt vei, altså utgående fakturaer er funksjonen OCR en måte å få bokført innbetalinger automatisk.

Klart er dette regnskap med noe mindre aktivitet kan det å bruke OCR eller Remittering virke omfattende, og ser helt klart fordelen i det du beskriver. Kanskje det er noen andre regnskapsførerer her i Community som har noen innspill å komme med?

 

mvh Henrik - Mamut Support