Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Utgående faktura registrert som IF

av Anonymous

Hei

Vi har brukt Mamut siden 2008 og er storførnøyde.

En rar ting som skjer med ca hver 200. utgående faktura er at den blir registrert i bilagsregistret som IF. Dvs fakturerer vi ca 199 UF, så blir den 200. fakturaen en IF.

Det er ingen stor sak, for føringene stemmer, men vi mangler då en IF som jeg må lage manuellt for å ikke ha hull i IF-permene.

Vi fakturerer alle ordrer på samme måte og kan ikke finne noen forklaring til hvorfor dette skjer.

Har dere noen tenkbar forklaring?

Med vennlig hilsen

Fredrik Roswall

Daglig leder, Print Supplies AS

4 SVAR 4
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

God morgen Line

Starter uken med å skrive: Du er et geni! 🙂

Takk for hjelpen! Din teori stemte. På betalingsbetingelsen 60dgr som vi nesten aldrig bruker var bilagsarten satt som IF. Nå endret til UF. Ett 9 år gammelt problem er løst. Bra jobbet!

Med vennlig hilsen

Fredrik Roswall

Print Supplies

Godkjent løsning
Line Salvesen
VISMA

av Line Salvesen

Hei Fredrik

 

For meg høres det ut som at det kan være at en betalingsbetingelse er satt opp med bilagsarten inngående faktura. For å sjekke det, gå til vis - innstillinger - firma - standardregister - betalingsbetingelser og gå inn på en betalingsbetingelse du bruker. Klikk på knappen avansert, og du ser valget for bilagsart. Her vil jeg tro at du har en betalingsbilagsart med inngående faktura. Den kan du endre til utgående faktura. 

 

Med vennlig hilsen

Line Salvesen

Visma Mamut support

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Vi fakturerer via ordre fakturamodulen.

Enig med deg, men sys det bare er litt rart at det då og då genereres en IF istedet for UF. Føringene er som sagt like og korrekte, men bilagsart blir en annen enn den vi vill ha. Vi kan leve med det, men buggen er litt rar. En og samme person fakturerer og gjør samme ting hver gang.

Med vennlig hilsen

Fredrik Roswall

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Dette høres unektelig veldig merkelig ut. Fakisk kan jeg ikke si jeg har hørt om dette før, og jeg føler jeg har hørt ganske mye.
Men om det er slik at du ved å fakturere 200 fakturaer; så blir 199 av dem tildelt bilagsart utgående faktura , mens den ene får inngående faktura, så skulle den inngående fakturabilaget også følge bilagsnummerserien til inngående faktura.

Skulle sånn sett ikke bli noe hull, bare at innholdet ikke passer med bilagsarten og nummeret.  

Fakturerer dere på vanlig måte via ordre fakturamodulen eller er dette på en annen måte?

mvh,
Morten
Visma Mamut Suppoirt