Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Highlighted
CONTRIBUTOR **

20 år med daTax - memoarer fra et brukerliv.

Heisann.

Gjennom 20 år har jeg vært en trofast og fornøyd bruker av daTax og har fulgt produktet fra fødselen og frem til bisettelsen.  Det har vært mange gode år med en stadig løpende utvikling noe som har medført at daTax i mange år har blitt kåret som det beste regnskapssystemet  i sin klasse.  Dette sier ikke så rent lite om god  programutvikling, brukerforståelse,  funksjonalitet og brukervennelighet.  Derfor er det høyst beklagelig at Visma nå nedlegger daTax som det beste produktet i sin klasse.

Hva med eAccounting?

Vel.... Jeg ble også i sin tid  "mast" over på eAccounting og valgte derfor å teste produktet.

Jeg fikk desverre en uhyggelig opplevelse.  Da jeg testet første versjon så jeg hvilke svakheter og mangler det hadde sammenlignet med daTax, noe som forundret meg sterkt.  Jeg ga underveis tilbakemeldinger på mangler og forbedringer  hvor jeg fikk beskjed om at "dette fikser vi i senere vesjoner».

DaTax har gjennom flere år vært testvinner i segmentet for små regnskapssystemer og det var derfor overraskende å konstatere hvor lite funksjonalitet som da hade blitt videreført i eAccounting før produktet ble lansert.

Visma burde allerede da ha forstått at det ville skape fustrasjon blant tidligere daTax kunder som da hadde et topp produkt  for så å bli servert en BETA-versjon av eAccounting  som på ingen måter kunne leve opp til daTax og dens funksjonalitet. 

Dette tror jeg er en av de største feilvurderinger Visma gjorde  hvor dette er hovedgrunnen til at eAccounting ikke fikk den mottakelse som den burde fra  tidligere daTax kunder.

DaTax styrke lå bl.a i:

• Fri klientstyring.
  • Lokalt program, uavhengig av internett.
  • Full kontroll over egne backup.
  • Mulighet for intergreasjon mot egne løsninger via ODBC.

Da jeg representerer 5 klienter som alle har benyttet daTax gjennom mange år har jeg nå sagt opp samtlige serviceavtaler for eAccounting.

Etter at det ble kjent at daTax skulle avvikles har jeg benyttet tiden for å teste ulike regnskapssystemer og valget har nå falt på «Uni Økonomi»  som bl.a har fri klientstyring og kan installeres lokalt.

Ha en fin dag og lykke til med valg regnskapssystem.

Jon Kato :-)

Med vennlig hilsen

MADSEN DATA & KONSULENTSERVICE

Jon Kato Madsen

3 SVAR 3
CONTRIBUTOR **

Sv: 20 år med daTax - memoarer fra et brukerliv.

Hei

Det er et faaktum at Visma har annonsert at de vil avslutte Datax lenge før de har klart å utvikle et brukbart alternativ. De lover og de lover, men det begynner etterhvert å haste og det virker som om at de ikke tar noe ansvar for kundens problemer i forbindelse om en tvunget overgang og et betydelig kostnadsøkning.  Jeg har fulgt Mamut og Eilert siden han satt på "gutterommet" med Guru software og sendte ut disketter. Det har vært en bra utvikling helt til nå. At de mangler klientversjon er vel en bevisst handling for å få flere lisenskroner, og Visma Eaccounting burde vært lange bedre utviklet før de kutter ut Datax,   For oss som også bruker Datax Foreningsøkonomi er det jo absolutt idioti og se på Visma Eaccounting. De har jo ikke mye felles. Medlemsrkivet er borte. Klientmuligheten er borte etc etc.

Det er sikkert mange som vil rømme fra giganten nå. Våre to foreninger en to av dem. 

CONTRIBUTOR *

Jeg er helt enig at eacounting ikke er noe alternativ til Datax.

Datax Totaløkonomi er best. Har hatt dette programmet i en år rekke.

Og ble svært misfornøyd med eaccounting.

Prøvde det da det ble tilgjengelig, men ble uvel av bruker grensesnittet.

Med symboler og en grell farge pluss en rekke andre problemer. Treg overføring også,

kunne tyde på at programmet lå på en server i India. Support peron snakket gebrokkent og var

vel en i Polen eller omegn.

Har fortsatt med Datax pga det ble lovet oppdatering i 2017. Kjekt da det kom en ny mva melding.

Men har ikke tenkt å flytte over til nettløsning.

Vil ha programmet på lokal maskin uten å være koblet opp mot internett hele tiden.

Programmet Datax fungerer bra. Om man kunne fått oppdatert eventuelle rapporter

og satser ved endring hadde vært bra, kunne til og med betale en liten sum pr oppdatering.

Jeg har også sjekket ut flere som leverer en lokal program løsning.

Jeg hadde Uni Økonomi tidligere, men gikk over til Datax da det hadde bedre funksjoner.

Uni Micro er et bra alternativ. Samt Agro.

hilsen

E. Nærø

CONTRIBUTOR *

Hei og takk for gode innspill!

eAccounting er for min konsulentvirksomhet (enkeltperson) slitt ikke et altarnativ til Mamut daTax, som jeg har brukt siden 2005. eAccountig er langt fra så sikkert og brukervennlig som daTax Det er viktig for meg å kunne jobbe selvstendig og frakoblet fra internett f.eks. under oppdrag i fremmede land osv.Jeg er villig å være med å betale inntil kr 3000,- årlig for at daTax oppdateres (satser etc). Flere som er villig til det?

Med hilsen

Gunnar Mjell

I eAccounting blir dette komplisert og resultatet blir dårlig