Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR **

ALTERNATIV TIL DATAX TOTALØKONOMI?

Jeg er bruker av Datax i min bedrift siden ca. 2003, og har vært og er fornøyd med produktet stort sett hele tiden. Datax passer svært godt til min virksomhet etter årevis med utviklinger og forbedringer.

Nå ser jeg meg om etter et nytt system siden Visma har besluttet å nedlegge(slakte) Datax og erstatte det med sitt eAccounting.

eAccounting er ikke den beste løsningen for meg og vil være et "nødvalg" kun hvis jeg ikke finner et bra erstatningsprogram innen kort tid.

Grunnene til det er mange, men hovedgrunnene er bl.a.:

1. Jeg vil ha et regnskapsprogram som er installert lokalt hos meg og som jeg kan arbeide med selv om jeg ikke har nettverkstilgang der jeg sitter og arbeider (på hytta, ute hos kunder, o.a.).
  2. Jeg vil ha full kontroll med sikkerhetskopier og lagrede data selv: lokalt på mitt kontor.
  3. Datax er utviklet og forbedret i mange mange år og "går som på skinner", eAccounting ser ikke ut til å være ferdig utviklet i samme grad.
  4. Jeg er svært skuffet over at Visma velger å legge ned Datax - det berører meg og veldig mange andre brukere, og lager ekstraarbeid for oss i en ellers travel arbeidsdag.
  5. Datax er ikke det eneste økonomisystemet Visma har kjøpt opp de siste årene - er strategien til Visma å kjøpe opp konkurrenter for deretter å legge dem ned og gjennom dette øke sine markedsandeler? I så fall synes jeg det er en svært uetisk måte å konkurrere på som til syvende og sist rammer brukerne (Visma les: kundene!) av de forskjellige systemene.

Nå leter jeg altså etter et alternativ til Datax, men har oppdaget at det ikke er så enkelt. Visma står bak en rekke av alternativene som tidligere var selvstendige. Og med Vismas nedleggelse av Datax går vel disse systemene også en usikker fremtid i møte?

Jeg finner det underlig at ikke Kredittilsynet har innvendinger mot det som for meg ser ut til å gå mot en nærmest "monopol" situasjon for små økonomisystemer i Norge.

(jeg skal se om jeg har tid til å komme tilbake til lista over oppkjøp Visma har bedrevet de senere år).

Enn så lenge:

Er det noen som har noen gode forslag til alternativ til Datax totaløkonomi så mottas det med takk!

25 SVAR 25
CONTRIBUTOR **

Sv: ALTERNATIV TIL DATAX TOTALØKONOMI?

Enig i det Tollef skriver.

Punktene som trekkes fram, er de samme som jeg også har hatt i tankene.

Å ha full kontroll på regnskapet lokalt er bl.a. meget viktig. Det er jeg som skal ha kontroll på sikkerhetskopier etc. 

Datax Totaløkonomi har vært kåret til det beste regnskapsprogrammet i sin klasse i årevis. Det er både forunderlig og beklagelig at det legges ned. Visma bruker Datax sitt gode rykte til å markedsføre E Accounting, men tror nok flere vil oppdage at det liksom ikke er det samme?

CONTRIBUTOR ***

Veldig enig med dere. Datax totaløkonomi var et fullverdig regnskapsprogram.  Visma eAccounting er enkelt å greit å bruke, men det blir dobbelt så dyrt. Det som før var inkludert hos Datax er nå blitt tilleggsmoduler. Det finnes ikke en gang mulighet for å skrive ut en pakkseddel... :-(  Visma eAccounting har langt igjen før det blir like bra som Datax totaløkonomi.

De som videreutvikler Visma eAccounting har mye å lære av hvordan Datax var bygget opp.

Håper virkelig at de bedrer funksjonaliteten, sånn at det går an å bli værende.

CONTRIBUTOR *

Hei.

Jer er i samme situasjon, og jeg synes daTax er et utmerket programm, og eAccounting er alt for komplisert for meg.

Derfor vurderer jeg å gå over til www.iexcelbooks.no som er et Excel basert program.

Det ser enkelt ut og ser ut til å passe meg bra.

CONTRIBUTOR *

Hei!

Er helt enig i med deg i alle punkter!

Har også brukt Datax siden 03, og er veldig skuffet over måten dette gjøres på.

Metoden er desverre klassisk i forhold til en konkurent.

Min Datax er tilpasset min bruk over 15 år og fungerer helt perfekt, og vil bli brukt så lenge det går uten nye oppdateringer.

Ser andre har funnet mangler ved tvangsprogrammet - det har jeg også.

Datax kan importere prisfiler som kommer med nye priser inntil 3 ganger i måneden på ca 45000 varer - altså en nødvendighet som det nye enda ikke kan.

Mvh

Vidar Jensen

CONTRIBUTOR **

Siste:  iExcel.no

Jeg kommer til å sjekke ut iExcel.no !!! ser lovende ut, men mangler kanskje noen av automatikk funksjonene til Datax ?? Skal sjekke nærmere

Hei Tollef,

Vi setter pris på at du har vært med oss på daTax i så mange år og er fornøyd med programmet! I Visma Mamut har vi de siste årene tilbudt to systemer til samme målgruppe; daTax og Visma eAccounting. Etterspørselen etter nettbaserte systemer har økt betraktelig, og de aller fleste daTax brukerne har etterhvert byttet til nettbaserte løsninger/Visma eAccounting. Som for alle andre er det også viktig for oss å være fremtidsrettede og lytte til markedet. Fokuset har derfor vært å bygge kompetanse på utvikling av nettbaserte løsninger og å utvikle Visma eAccounting til å bli en god og automatisert løsning for mindre bedrifter. Tiden er derfor moden for at vi nå stopper videre utvikling av daTax - slik at vi fremover kan ha fullt fokus på våre mer fremtidsrettede og nettbaserte løsninger.

Ettersom daTax har vært utviklet i over 20 år er det svært funksjonsrikt. Det er ingen hemmelighet at Visma eAccounting per i dag ikke støtter all den funksjonaliteten daTax har. Men når det er sagt så er det også mye funksjonalitet i Visma eAccounting som ikke finnes i daTax. Vi har et bra tempo på utviklingen av Visma eAccounting, og lanserer nye funksjoner og forbedringer hver uke.

Dersom man har behov for funksjoner som ikke finnes i Visma eAccounting i dag, eller foretrekker en lokal installert løsning - har vi også alternativer som Mamut One. Vet ikke om du har sett noe på denne løsningen tidligere, men vi tar gjerne kontakt med deg om du ønsker mer info.

Det er ingen som må betale for supportavtale/serviceavtale på daTax i 2018. Supporten vil fra 01.01.2018 frem til den avvikles 31.8.18 være gratis. Når det kommer til håndtering av rapporter og annet i daTax frem i tid, så står man selv ansvarlig  for oppbevaring av dataene i daTax som en lokalt installert løsning. Vår anbefaling er å ta sikkerhetskopier av databasen som lagres på ekstern enhet (eks. ekstern harddisk eller et nettbasert lagringssted) og evt. skrive ut nødvendig regnskapsdata.

Håper du finner dette svaret oppklarende, og vi kan selvfølgelig også ta en telefonsamtale om det er ønskelig!

Har du (eller andre som leser denne tråden) innspill til funksjoner som savnes i Visma eAccounting hadde jeg satt stor pris på om du kommenterer i denne tråden eller sender meg en epost: emilie.roed@visma.com

Med vennlig hilsen,

Emilie Røed
Product Manager, Visma Mamut AS

CONTRIBUTOR ***

Etter å ha brukt  Visma eAccounting siden 1 januar i år, så må jeg si at jeg blir mer og mer fornøyd med programmet. Datax virker veldig gammeldags når jeg en sjelden gang går inn for å hente noen opplysninger fra i fjor... Føles ofte som regnskapet går på autopilot ettersom Visma eAccounting kommer med forslag når jeg skal føre bilag. Jeg savner ikke Datax lenger, men jeg må si jeg er spent på om årsoppgjøret går like lett som i fjor... Det er heldigvis mange å spørre hos Visma!

Hei Pauline,

Godt å høre at du er fornøyd! 

Det har skjedd veldig mye med Visma eAccounting dette året - og 2018 blir vel så bra (om ikke bedre). 

Vi er selvfølgelig tilgjengelige for å hjelpe deg så du får avsluttet regnskapet for 2017. 

Med vennlig hilsen,
Emilie Røed

CONTRIBUTOR ***

Jeg har brukt Datax Totaløkonomi siden 2011 og har vært kjempefornøyd med det. Undertegnede har også vært veldig skeptisk til å gå over til aeaccounting. Jeg er ikke regnskapsfører, men kasserer for en klubb med mange medlemmer og mye penger i omløp.

Etter å ha prøvd og feilet noen uker og nullstilt ørten ganger har jeg nå begynt å forstå programmet. Til sammenligning forstod jeg Datax Totaløkonomi i løpet av noen minutter.

Det jeg synes er veldig bra med Datax Totaløkonomi er at kundelister kan overføres til via Outlook til Dymo label sin programvare. Da kan jeg velge å skrive en eller flere adresselapper til kundene/medlemmene samt at e-postene til kundene og leverandørene ligger lagret i kontaktlistene på Outlook.

En annen ting som jeg synes er tungvint i aeaccounting er å legge til nye varer. I Datax la man til en ny vare og gikk til regnskapsinnstillinger og koblet denne til en salgskonto. Det er litt tungvint å gå via artikkelkonteringer. Det burde vært likt som i datax. Vi har ikke så mange varer, men jeg må innrømme at dette valget med artikkelkontering skapte litt bry i min vesle hjerne. På vår resultatrapport vil vi se hvor mye vi har i inntekt på hver vare, derfor flere kontoer i gruppe 3.

Når det gjelder rapporter så synes jeg det burde være mulig å skrive ut kunde og leverandørlister. På kundelistene burde det og være mulig å sortere ut på kundegrupper.

En liten ting som jeg og synes det burde vært rettet på er at logoen til fakturaen kun kan være i pdf-format. Det burde være mulig å bruke jpg-filer også. Skulle også ønske at det var mulig å velge faktura med gul girodel. Mange av våre eldre kunder forstår det ikke hvis vi bare sender en faktura uten den gule delen. Det har hendt mer en en gang jeg har måttet sende en fakurakopi med gul del.

I datax følger budsjettdelen med. Det er greit å se å hva det er budsjettert med i forhold til regnskapet i resultatrapporten Nå må budsjettdelen kjøpes utenom. Denne synes jeg burde vært integrert i eaccounting.

Jeg pleier å ta en sikkerhetskopiering i datax før jeg kjører ut mange fakturaer. I tilfelle jeg oppdager feil i fakturene etter kjøring legger jeg tilbake sikkerhetskopien. Da slipper jeg å lage korrigeringsbilag.

Det er sikkert mange bra ting med eaccounting også, men det får jeg først se når jeg har begynt å bruke programmet. Jeg må bare skrive med det samme at import av leverandørfaktura er bra. Da kommer fakturanr, beløp og annen info opp når man kobler bildet. Eneste problemet jeg har sett er at på Felleskjøpet sine fakturaer begynner fakturanr med to bokstaver (CB) etterfulgt av tall. Dette takler ikke programmet. Felleskjøpet skriver også datoen på en merkelig måte f. eks denne 12/21/17,  dette er 21.desember 2017. Det blri feil i importen og må rettes på manuelt. Ikke noen stor sak, men gjør oppmerksom på det.

Jeg kommer nok (litt motvillig) til å ta eaccounting i bruk fra 1. januar og håper det går bra. Mest sannsynlig kommer jeg til å bruke Datax også slik at det blir dobbeltkjøring i en periode.

Hei @Travet,

Vi vil selvfølgelig at Visma eAccounting skal være enkelt å komme i gang med, så takk for innspill her. Vi ser på løsninger for hvordan vi på en bedre måte skal hjelpe nye brukere i gang. Når det er sagt så tilbyr vi også gratis “kom i gang” konsulenthjelp der man får en personlig gjennomgang i programmet. Om dette er av interesse er du hjertelig velkommen til å finne et tidspunkt som passer deg her.

Det enkleste vil nok være å ikke ha for mange artikkelkonteringer (med mindre du er avhengig av at det vises i resultatrapporten slik det gjøres i dag). Den beste måten å få oversikt over inntekter per artikkel  er i rapporten for Salgsstatistikk. Ser at vi mangler muligheten for å ta ut statistikk på en artikkel, så dette skal jeg sørge for at vi får på plass. Dersom du må ha egen artikkelkontering/salgkonto per artikkel kan du opprette denne direkte fra artikkelkortet (vet ikke om du har sett dette - mener vi lanserte denne forbedringen rett før sommeren).

Vi vil i 2018 starte arbeidet med å forbedre eksisterende rapporter og lage nye, så dette er et godt innspill. Vi støtter filformatene GIF, JPG og PNG for logo i dag.

Godt å høre at du liker funksjonen for leverandørfakturaer! Takk for info ang. Felleskjøpet, jeg skal ta dette videre. Til info har vi også en gratis mobilapp til Visma eAccounting (Visma Scanner) der du kan ta bilde av kvitteringer og fakturaer. Informasjonen fra kvitteringen/fakturaen fylles inn automatisk og ligger klar i programmet for bokføring.

Etterhvert som du blir mer husvarm i Visma eAccounting må du gjerne gi meg en tilbakemelding på hva du syns, og eventuelle andre funksjoner du måtte savne. Du kan fint kjøre daTax parallelt neste år, bare merk deg at daTax ikke vil være oppdatert med endring i laveste mva- sats som fra 1 januar 2018 vil økes med 2%.

Tusen takk for mange gode innspill - ønsker deg en riktig god jul og et godt nyttår!

Med vennlig hilsen,
Emilie Røed

CONTRIBUTOR ***

Jeg sitter og "leker" meg med eassounting så jeg er mest mulig klar for å ta det i bruk 1. januar. Det er noen ting jeg ikke forstår og det er blant annet Artikkelgrupper. Det får jeg kanskje svar på når jeg tar programmet i bruk. Når det gjelder kostnadsbærere så skulle jeg ønske at det var mulig å koble artiklel til det. Vi har flere artikler som er koblet til flere kontoer, f eks 3710 Oppstalling og 3100 Medlemskontingent.

Vi har som tidligere skrevet to avdelinger i travklubben vår, en for stalldriften og en for selve klubbdriften. Jeg har da hatt to "firma" i Datax totaløkonomi.

Nå har jeg opprettet to kostnadsbærere, en for Stallen og en for Klubben. Artikkel for stallen heter Oppstalling. For meg hadde det vært enklere når jeg valgte artikkel 1, Oppstaling at kostnadsbærer for Stallen hadde kommet automatisk opp på fakturaen. Det samme når jeg velger en Artikkel for klubben, f. eks medlemskap. Da hadde kostnadsbærer for Klubben kommet automatisk opp på fakturaen.

Ved å bruke kostnadsbærer får jeg to "separate" regnskap når jeg kjører ut resultatrapport. Greit det, samtidig som jeg kan få ut en samlet resultatrapport for hele driften. Det samme med balansen.

Jeg synes også det er fint at det er mulig å velge Faktureringkonto hos kunden. For stalldriften har vi en konto og klubbdelen en annen konto. Da kan vi fortsatt holde innbetalingene på de rettmessige kontoene slik at vi slipper intern overføring.

Kundene har jeg også delt opp i to grupper, stalldelen og klubbdelen. Det er mange mulighter i eaccaounting, det gjelder bare å finne dem. Og det er sikker mulig å forandre eller lage til ting som forenkler faktura og bilagsføringen.

Det var litt for denne gangen.

CONTRIBUTOR *

Hei!
Vi har også hoppet over fra Datax Totaløkonomi til eaccounting. Jeg savner muligheten til å kunne sende e-post til alle medlemmer, finner ingen funksjon for det...?? Må jeg vedlikeholde to registere bare for å få gjort det...?

Hei @Travet,

Ingen dum ide å “leke” seg litt rundt i programmet før du begynner å føre regnskapet for 2018.

Artikkelgrupper kan benyttes dersom du ønsker å sortere artiklene dine for å bla. følge med på salget innenfor ulike produktkategorier.

Det du skriver her blir riktig mtp. å dele opp regnskapet til stalldriften og klubbdriften. Man får ikke ført to helt separate regnskap som i daTax, men har man ulike avdelinger/ønsker å skille på regnskapet er kostnadsbærere veien å gå.

Å kunne knytte en artikkel til kostnadsbærer har jeg notert meg som ønske til forbedring.

Til info kan du legge til/endre kostnadsbærer på en allerede bokført faktura og andre bilag ved å åpne bilaget under Regnskap - Bilagsoversikt.

Det er som du sier mange muligheter i programmet - og alle er kanskje ikke så lett å oppdage før man har tatt det ordentlig i bruk.

Noen tips fra meg:

- Last ned mobilappen Visma eAccounting og Visma Scanner. I appen til Visma eAccounting kan du bla. fakturere, holde oversikt og få varsler. Med Scanner- appen tar du bilde av kvitteringer som scannes til regnskapet.

- Det er mulig å både motta og å sende elektroniske fakturaer (EHF) dersom du ønsker å effektivisere fakturaflyten.

- Opprett integrasjon med banken eller last inn kontoutdraget under Kasse og bank (ikke alle banker støttes i dag - men vi jobber med å få på plass flere).

- Tilpass fakturamalen din under Firmainnstillinger - Andre opplysninger.

- Opprett bokføringsmaler under Innstillinger - Bokføringsforslag på repeterende føringer.

Lykke til med føring av regnskapet for 2018 i Visma eAccounting - gi lyd om du skulle stå fast med noe!

Med vennlig hilsen,
Emilie Røed

Hei @Innlandet,

Dette støttes ikke per i dag nei, men ønsket er registrert. Mulig det kommer en integrasjon etterhvert med MailChimp som gjør at du kan sende epost/nyhetsbrev/kampanjer til flere kunder. 

Det er uansett et godt innspill! 

Med vennlig hilsen,
Emilie Røed

CONTRIBUTOR *

Auda, da tror jeg vi har valgt verktøy på feil grunnlag.

Har jeg forstått riktig, at eAccounting er erstatningen for Datax Totaløkonomi...?

Men at ingenting av medlemsfunksjonaliteten finnes?

Hei igjen @Innlandet,

Visma eAccounting er arvtakeren til daTax Totaløkonomi men det er dessverre ingen medlemsmodul i Visma eAccounting. Derimot så har Visma eAccounting støtte for flere avdelinger/underforeninger, flere bankkontonummer, massefakturering, kunde- og artikkelgruppet og forenklet kontoplan som gjør at programmet passer for mange foreninger og bedrifter som fakturere medlemmer. 

Test gjerne Visma eAccounting om du ikke allerede har gjort det, og gi meg beskjed om du syns løsningen passer deres behov eller ikke. Om du ikke ønsker å teste, gi meg gjerne en tilbakemelding på hvilke funksjoner dere trenger. 

Hører fra deg igjen! 

Med vennlig hilsen,
Emilie Røed

CONTRIBUTOR **

Sist jeg sjekket eAccounting, var det ikke i nærheten av Datax funksjonsmessig. Må kjøpe skattemodul i tilegg. 

Ble litt forundret over at (noe så selvfølgelig) som at f.eks motkonto ikke blir automatisk utfyllt som i Datax.

Det er bare  et eksempel..

Har ikke satt av tid til nærmere testing i det siste, og kjører Datax foreløpig. 

Anbefaler de som fortsatt ikke er bestemt på programvare , å se på Facebooksidene til bl.a. Visma, Tripletex og f.eks Fiken. Les innlegg fra brukernes ris og ros, så får en kanskje noen inntrykk.

Funksjonalitet, oppetid servere, kostnader (pr.bilag sjokkerer noen) , samt mulighet for lokal lagring er noe av temaene som opptar en del.

Selv er jeg mest nysgjerrig på Fiken nå. 

CONTRIBUTOR ***

Nå har jeg kanskje misforstått noe med eaccounting. Trodde ikke det skulle betales for hver bilag som blir ført. Noen som vet?

Highlighted

Hei @Travet,

Man betaler ikke per bilag i Visma eAccounting, dette er bakt inn i serviceavtalen.