avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn eller registrer en ny bruker

for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

StigBrose
CONTRIBUTOR **

Jeg har problemer med Registrering, Nettbank, Programoppdatering eller andre Internettjenester

av StigBrose

Jeg har nå Datax Privatøkonomi (evalueringsversjonen), men jeg får ikke koblet opp mot nettbanken. Bruker Sparebank1 Nord-Norge. Hver gang jeg klikke på koble til, krasjer Datax, og jeg må starte på nytt.

7 SVAR 7
MariusS
VISMA

av MariusS (Oppdatert ‎06-05-2019 09:54 av MariusS VISMA )

Hei!

daTax Privatøkonomi er et utgått produkt og selges ikke lenger.
Tidligere når vi støttet programmet, kom vi med oppdateringer og tilpassninger av daTax etterhvert som de ulike nettbankene gjorde endringer på sinne nettsider.
Dette gjør vi dessverre ikke lenger da de som utviklet daTax er flyttet over til andre avdelinger og utfører andre oppgaver.

Dette er løsningsforslaget vi tidligere sendte ut til andre Sparebank1 brukere da programmet fremdeles var aktivt. Vi kan dessverre ikke garantere at dette fremdeles vil fungere 100%:

Sparebank1 bankene sine transaksjoner kan ikke lenger lastes ned på vanlig måte pga endringer som de har gjort i nettbankene sine for litt over ett år siden.
Endringen i nettbanken er såpass omfattende at den gjør at man ikke får valgt konto lenger nå man forsøker å laste inn transaksjoenene i daTax.

For å få inn transaksjonene nå, så må transaksjonsfilen leses manuelt inn i daTax programmet.

Eksporter til CSV-fil fra nettbanken:
Hos Sparebank1 bankene så må man hente en transaksjonfil fra nettbanken deres, og lese inn denne manuelt i daTax.
I nettbanken må dere da velge "Eksporter". Da vil dere få en fil som er i .CSV format som dere vil kunne importere inn i daTax.

Når dere har fått filen fra banken, må dere lagre denne et sted dere lett finner igjen på maskinen hvor dere har daTax installert.
Vi har også sett at .CSV filene fra Sparebank1 ikke er helt i korrekt format. For å løse dette, må dere først åpne filen i Excel og lagre den, uten å gjøre noen endringer.
Da virker importen i daTax.

Utfør så en sikkerhetskopi i daTax (som dere kan tilbakeføre om noe skulle feile under importen av filen).

Les filen inn i daTax via: Nettbank - Importer fra fil
I daTax velger dere filen og bankkontoen og trykker på 'Fullfør' så skal filen bli importert.

Erstatningsprogrammet for daTax heter Visma eAccounting.
Du kan lese mer og teste ut en gratis evalueringsversjon av programmet her:
https://www.visma.no/eaccounting/ 

Visma eAccounting har også bankintegrasjon mot Sparebank1 bankene:
https://www.visma.no/eaccounting/regnskapsprogram/bankintegrasjon/ 

MVH

Marius Storm
Supportkonsulent
E-mail Support@mamut.com | Tlf: 815 55 470

StigBrose
CONTRIBUTOR **

av StigBrose

Merkelig det, da. Ser jo at siste versjon kom 25.04. (https://community.visma.com/t5/Nyheter-i-Mamut-daTax/Siste-versjon-av-daTax-Privatokonomi-er-na-lans....

Er programmet utgått for noen få dager siden?

MariusS
VISMA

av MariusS

Hei!

Det stemmer. Aller siste daTax versjon kom 25.04.19

Dette er en versjon som kun oppdaterer skattemelding og RF skjema for 2018.

Denne versjonen er kun ment for tidligere kunder, så de får gjort ferdig 2018 regnskapet sitt.

Nye daTax lisenser sluttet vi å selge for ett år siden, og denne versjonen inneholder ingen nye satser eller oppdateringer for føring av 2019 regnskap.

Jeg forstår infoen i artikkelen som du linket til kan være noe forrvirrende med tanke på nye kunder.
Vi har oppdatert artikkelen nå. Takk for tilbakemeldingen.

MVH

Marius Storm
Supportkonsulent

StigBrose
CONTRIBUTOR **

av StigBrose

Ok, da forstår jeg bedre!

Så da anbefaler du at jeg (som privatperson) heller går over til Visma eaccounting? Er det sånn jeg forstår deg?

MariusS
VISMA

av MariusS

Vi har dessverre ingen direkte arvtager for daTax Privatøkonomi, dersom du kun skal føre ditt private regnskap.

Hvis du benytter modulen for fakturering til ditt enkeltpersonforetak eller firma,
kan Visma eAccounting være et godt alternativ for oppgaver knyttet til næringsvirksomhet.

Visma eAccounting er ikke ment for føring av privatregnskap.

MVH

Marius Storm
Supportkonsulent

Godkjent løsning
StigBrose
CONTRIBUTOR **

av StigBrose

Skjønner!

Så jeg spør på en annen måte, da; er det MULIG å føre privatregnskap mens jeg faker at jeg er en bedrift, altså bare importerer dataene fra daTax Privatregnskap inn i en egenprodusert kontoplan, og tar det derfra? Eller blir det for "sært" for Visma eaccounting? 

MariusS
VISMA

av MariusS (Oppdatert ‎07-05-2019 13:35 av MariusS VISMA )

Hei!

Det går dessverre ikke.
I Visma eAccounting må man registrere inn et organisasjonsnummer når man setter opp programmet, som deretter vil sjekkes mot Brønnøysundregisteret.
Det kan man ikke gjøre som privatperson.

MVH

Marius Storm
Supportkonsulent