avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
Anonymous
Ikke relevant

Overgang fra daTax til Visma eAccounting og manglende nettbank integrasjon til min bank.

Hei!

Tenkte å gå over til Visma eAccounting fra daTax Total økonomi, men har droppet dette foreløpig da det ikke er nettbank integrasjon til vår bank og det må sies å være et tilbakeskritt. Det er heller ikke mulig å få informasjon om når dette kommer noe jeg mener vi som kunder bør ha krav på å få vite. Man kan jo begynne og lure på om det i heletatt er en plan for utrulling av nettbank integrasjon.  Hun jeg snakket med på support mente at jeg burde skaffe meg en konto i DNB noe jeg mener uhørt og uprofft å si til en kunde.

Jeg mener vi som kunder burde kunne kreve at det kjøres support og oppdateringer på daTax Totaløkonomi også i 2018 inntil nettbankintegrasjon er på plass i Visma eAccounting. Som bruker av daTax Totaløkonomi i mange år så føler jeg nå at vi "nesten" blir presset til å gå over til noe som i alle fall en tid vil virke som et tilbakeskritt.  Ønsker heller ikke å skifte leverandør da jeg har vært fornøyd kunde i mange år. Blir jeg ikke tatt seriøst så vil jeg vurdere og skifte leverandør, noe jeg mener også dere andre burde gjøre.

Kom med synspunkter Smilefjes glad

16 SVAR 16
Highlighted

Sv: Overgang fra daTax til Visma eAccounting og manglende nettbank integrasjon til min bank.

Hei @Anonymous,

Da vi gikk over til nytt Community 26.juni, kopierer jeg her inn mitt svar fra 13.juni ang ang støtte for flere banker i Visma eAccountingi.

Vi jobber fortløpende med å støtte bankintegrasjon til alle norske banker gjennom vår løsning for bankintegrasjon (Visma AutoPay) til Visma eAccounting. Vi håper å kunne tilby ny(e) banker i denne løsningen over sommeren og utover høsten. I dette arbeidet er det dessverre noen forutsetninger som er førende for hvilke banker dette kan være, da aktuelle banker må støtte opp om et nytt ISO-format. Pt støtter ikke alle banker dette ISO formatet, noe som er utenfor vår kontroll, men som vi er i løpende dialoger med aktuelle banker om å få på plass. Derfor vil vi annonsere hvilke banker som fortløpende blir støttet, som nyheter i programmet, på våre websider, i vårt Community og på våre Facebook sider. Vi har stor forståelse for ditt og andre kunders ønsker om å støtte flere/alle banker, og jobber fortløpende med å støtte alle norske banker ila høsten.

Med vennlig hilsen, 

Jan Helge Eikrem, Product Manager
Visma Mamut AS

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Sv: Overgang fra daTax til Visma eAccounting og manglende nettbank integrasjon til min bank.

Dette har ikke noe med nettbank å gjøre, men en annen ting angående Datax og eaccounting.

Vi har brukt Datax Totaløkonomi i flere år og er kjempefornøyd med det. Jeg synes programmet fungerer perfekt for oss og har liten lyst til å gå over til eaccounting da jeg synes dette programmet er "forvirrende" i forhold til Datax. Er det så at Datax ikke vil fungere etter 31.12.2017?

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Helt enig, datax totaløkonomi fungerer utmerket! Desverre dekker ikke eAccounting mitt behov og hvis ikke datax videreføres for ekstisterende kunder må jeg desverre velge en annen løsning.

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Datax totaløkonomi

Vi har delt travklubben opp i to forskjellige firma. Selve klubbdelen som eget "firma" og stallen i ett eget "firma". Fungerer utmerket i datax totaløkonomi, men er ikke mulig i Wisma.  Vi skriver også ut mange fakturaer på en gang, opptil hundre stk. Dette er ikke mulig i Wisma da det må skrives ut en og en. Det er heller ikke mal for disse gode gamle fakturaene med gul giro på. Vi har mange gamle kunder som vil ha sånn giro. Den dagen datax totaløkonomi slutter å virke kjøper vi ett annet program som er tilnærmet lik datax. Synes det er galskap å slutte av dette programmet. Håper noen av de ansvarlige leser dette og lar datax totaløkonomi leve videre.

Highlighted

Sv: Datax totaløkonomi

(updated by JanHelgeEikrem VISMA ‎12-09-2017 11:13 )

Hei igjen,

Det er riktig at i våre "gamle" lokalt installerte løsninger som f.eks daTax er mulig å ha flere separate regnskap på ulike selskaper. Dette er litt annerledes for moderne skyløsninger, inkl Visma eAccounting. Her er det slik at registreringen er knyttet pr org.nr. Dersom man har flere selskaper, må man også ha flere abonnement/registreringer. 

Nå er det dessverre også slik at daTax Totaløkonomi, daTax Faktura og daTax Foreningsøkonomi, er besluttet avviklet og produktet som vil erstatte daTax er Visma eAccounting. Dvs at siste oppdaterte versjon av daTax vil være skatteversjonen for 2017 regnskapet som kommer ca mars 2018. Support av produktet ytes videre til innlevering av 2017 regnskaper er fullført. 

Vi har jobbet målrettet for å kunne levere manglende daTax funksjonalitet inkludert i Visma eAccounting, og vil nå utover høsten levere flere nye funksjonaliteter for at Visma eAccounting fullt ut vil kunne erstatte daTax. I vår neste eAccounting leveranse (oktober) vil vi bl.a levere muligheten for massefakturering, som gjør at man kan fakturere et utvalg av flere kunder samtidig. Dette vil dekke ditt ønske om én lik faktura til mange ved en operasjon. Når det kommer til den gamle gode "gule giroen" - vil nok ikke denne bli levert, men malen for printet/pdf faktura inneholder all nødvendig informasjon for fortsatt å kunne levere faktura til de kundene som ønsker å få dette pr papir. Vi håper også at vi i oktober (evnt november) har klart en løsning for de som "eier" flere selskaper skal kunne "kjøpe" ekstra firmadatabaser til en redusert pris internt fra eksisterende lisens. Mer informasjon om dette vil bli distribuert når dette lanseres. 

Avslutningsvis vil jeg oppfordre alle daTax kunder som har spørsmål eller behov for hjelp og bistand med overgangen til Visma eAccounting om å ta kontakt med oss. Vi har bl.a. gratis webinar for bruk av Visma eAccounting, gratis bistand til konvertering av data fra daTax til Visma eAccounting. Vi ønsker å legge alle forhold til rette ift hjelp og bistand til våre daTax kunder for en lettest mulig overgang til Visma eAccounting, og for at vi fortsatt kan levere et godt produkt til dere som dere vil være fornøyde med.

Med vennlig hilsen,

Visma Mamut AS

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Overgang fra Datax Forening til Visma eaccounting

Vi er en losje med underavdelinger. Noen underavdelinger har regnskapslikt andre ikke. I tillegg har vi en medlemsmasse som vi fakturerer kontingenter til.

Dette fungerte utmerket i Datax Foreningsøkonomi, men er ikke mulig i Visma Eaccounting. For det første må vi kjøpe 5 lisenser, en for hver underavdeling. Så har ikke Visma Eaccounting medlemsregister. Er det slik at dere vil gjerne kvitter dere med en del kunder ?  Å kjøpe 5 lisenser vil øke kostnadene fra ca 2.000 per år til over kr 10.000,- per år. Føler oss litt lurt her.  Forslag til løsning ?  Hilsen Losje Håkon

Highlighted

Sv: Overgang fra Datax Forening til Visma eaccounting

Hei igjen @Kjell Ask2,

Din beskrivelse av hvordan dere er organisert tror jeg skal være mulig å løse, også til en mye rimeligere pris enn du antyder, men løsningen er nok litt annerledes enn dere er vant til. Har underavdelingene egne org.nr og må det føres separate, egne regnskaper for underavdelingene? Eller er det slik at dere kun har ett org.nr på losjen og så 4 underavdelinger under det samme org.nummeret (derav 5 stk)?

I Visma eAccounting har vi såkalte “kostnadsbærere” i 3 nivåer, og ubegrenset antall under hvert nivå. Dvs at dere f.eks kan føre “avdelingsregnskap” pr underavdeling som separate “kostnadsbærere”. Dersom dette er en mulighet for dere vil dere kunne klare dere med kun 1 lisens. Det er riktig som du sier at Visma eAccounting ikke har eget medlemsregister, men for lag, foreninger og losjer kan dette likevel løses på en god måte ved å benytte “Kundegrupper” som dere selv kan definere. På denne måten kan dere dermed dele inn medlemmer i ulike grupper og fakturere medlemmer tilhørende aktuell gruppe, samt aktuell kostnadsbærer (i deres tilfelle underavdeling). Som nevnt i forrige svar vil vi også nå i oktober lansere “massefakturering” som vil gi mulighet for å opprette en faktura til et utvalg/gruppe av kunder/medlemmer.

Jeg håper at ovennevnte forslag til løsning kan løse deres utfordring og anbefaler deg å gå i dialog med vår salg- eller support avdeling for nærmere avklaringer på dine spørsmål. Vi ønsker absolutt å finne en minnelig og god løsning og hjelpe alle våre daTax kunder på en god måte over til ny anbefalt løsning.  

Med vennlig hilsen,

Visma Mamut AS

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Så enig

Har hatt Datax Totaløkonomi siden 2004, og har vært svært fornøyd.

Det er synd at Visma driver og kjøper opp velfungerende programmer, for så å slakte dem. Kun med tanke på mere profitt. Det synes ikke som om E Accounting er i nærheten av Datax, og helt uaktuelt for min del. Så kan det sikkert diskuteres hvor fremtidstettet det påstås å være.

Jeg var en av dem som ble oppringt av en av deres selgere. Vedkommende påstod Datax ville slutte å fungere samme år (2015) Prøvde å få meg til å bekrefte overgang til E Accounting via tlf, og forsikret meg om at det hadde akkurat det samme funksjoner som Datax.

Heldigvis bestemte jeg meg for å undersøke nærmere om dette stemte, noe det selvfølgelig ikke gjorde. Sånn fremgangsmåte er ikke helt bra, og på kanten til lureri

En annen ting er at Visma synes å tro at brukerne har et hav av tid til å sysle med overgang til et uferdig og mangelfullt produkt. Dette er for mange småbedrifter en tidstyv man vil være foruten. Ikke alle ser seg råd til å kjøpe inn alle ekstra moduler og lisenser som må til heller, sammenlignet med Datax.

Mottar gjerne tips fra andre brukere om program som kan erstatte Datax. (Ikke Tripletex. Det er også oppkjøpt av Visma, og ligger vel snart på slaktebenken)

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Jeg  må si meg enig i det du skriver Rune.  Jeg har vært inne og sett på eaccounting flere ganger og synes det er veldig uoversiktlig og langt fra ferdig. Jeg kan ikke forstå at ikke Datax totaløkonomi kan få bestå. Det er ett enkelt og veldig godt program og ikke minst veldig forstålig. Jeg vil påstå at Wisma legger ned "Coca Cola" og prøver å selge "sotlevann" til kundene. Frem til jeg får bevist det motsatte står jeg ved denne påstanden. Blir ikke eaccount kraftig forbedret i sluttet av året vurderer vi å kjøpe ett annet program som tilsvarer Datax totaløkonomi. Alternativet er at jeg lager til to fakturaprogram i Micorsoft Acces.

La meg bare få nevne en bagatell til slutt. Vi selger ett produkt hvert år i desember som mange eldre kunder. Jeg vedlegger alltid en faktura med den gule girodelen. Ett år gikk jeg tom for disse fakturaene og skrev dem ut på vanlig papir. Jeg fikk mange telefoner fra eldre kunder at dei ville ha tilsendt faktura med den gule giroen på. Det har sammenheng med at mange er vant med den og nok går enten i banken med giroen eller sender den som brevgiro. I eaccount er det ikke mulig å bruke faktura med gul girodel.

Jeg får håpe at Wisma tar våre klager til etterretning. Det er tross alt kundene de lever av.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Se mitt innlegg 9.10.2017: ALTERNATIV TIL DATAX TOTALØKONOMI?

Kanskje vi skulle opprette en Datax brukergruppe utenfor Vismas kontroll og sammen øve litt press på dem?

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Sv: Overgang fra daTax til Visma eAccounting og manglende nettbank integrasjon til min bank..

Se mitt innlegg 9.10.2017: ALTERNATIV TIL DATAX TOTALØKONOMI?

Kanskje vi skulle opprette en Datax brukergruppe utenfor Vismas kontroll og sammen øve litt press på dem??

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Det virker ikke som Wisma bryr seg om fornøyde Dataxkunder så det kan være en tanke. Jeg håper det blir tatt til vettet slik at Datax totaløkonomi (og andre Dataxprogrammer) fortsetter.  Det er vel meningen at kundene skal være fornøyde trodde jeg. Jeg vet ikke om det er mulig, men Wisma burde alternativt laget det til slik at Datax totaløkonomi legges på nett med samme funksjoner som nå i stedet for på lokal HD.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Enig, det burde være i Vismas interesse.

Forstår at de ikke vil ta inn nye kunder i datax men det bør være i deres interesse å ta vare på gamle kunder og på den måten serve disse med enkel oppdatering(skatt) og dermed motta lisensinntekter. Antakelig kreves det ikke veldig ressurser på dette området siden det ikke vil påløpe ny-utviklingkostnader og alternativet vil være at de mister både kunder og inntekter.

Highlighted
CONTRIBUTOR **

Hei

Jeg er absolutt enig med deg. Her virker det som at Visma har annonsert at de vil slutte ned Datax Totalkonomi eller Datax Foreningsøkonomi lenger før de har et bedre alternativ klart. I Datax Foreningsøkonomi er jo hele medlemsarkivet borte, og det er andre feil og mangler som garantert vil medføre at de mister mange kunder.

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Jeg håper for all del at Datax totaløkonomi får leve videre. For oss som klubb med to avdelinger og forskjellige bankkontoer skaper det litt problem.

CONTRIBUTOR **

Sv: Overgang fra Datax Forening til Visma eaccounting

Hei igjen

Jeg er bruker både av Datax Foreningsøkonomi og av Visma Eaccounting.

For foreninger med medlemskartotek og oversikt over medlemenes verv etc er Visma Eaccounting og selv om selgere og konsulenter hevder at dette kommer ser det dårlig ut 5 uker før nyttår.  Det er helt tydelig at de som svarer oss på telefonen tar sine svar ut fra løse luften.  De har også ovenfor meg hevdet at alt i datax Foreningsøkonomi kan løses i Visma Eaccounting. Dette viser at de ikke vet hva de snakker om. Når support hele tiden ber oss om å vente litt for å konferer med en annen supportkonsulent er det noe som ikke helt stemmer.

Hvordan løser Visma problematikker for oss som har en medlemsdatabase med alle relevant opplysninger i Visma Foreningsøkonomi når vi å gå over til Visma Eaccounting ?