Mine områder

Logg inn Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"
avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
CONTRIBUTOR **

Visma.net Autopay

Jeg tok webinar Visma.net Autopay i går siden vi bruker det. (trodde jeg). Men er Visma.net Autopay og Visma Autopay to forskjellige ting? Jeg kjente meg ikke igjen i det som ble sagt der. Vi er ikke inne på Visma.net for å godkjenne filer som skal til banken. Dette gjør vi i Visma Business.

Kan noen forklare meg dette?

5 SVAR 5
CHAMPION *

Sv: Visma.net Autopay

Visma Autopay og Visma.net Autopay er to forskjellige løsninger på automatisering av betalingsformidling og mottak av data på betalingsmottak.

Visma Autopay er den gamle løsningen - omtalt som versjon 3. Denne vil ikke støtte det nye bankformatet for betaling som kreves for betaling av Euro-beløp for selskaper som omsetter for mer enn 2 mill Euro eller har mer enn 10 ansatte (ISO 20022). I denne løsningen foretas godkjenning av byrået på betalinger lokalt på Visma Business. I tillegg kan kunden gjøre endelig godkjenning i nettbanken der avtalen støtter dette (altså ikke tilgjengelig i avtaler via bl.a. Nets).

Visma.net Autopay er en ny løsning som støtter det nye bankformatet. Her foretas bare genereringen av betalingsoppdraget i Visma Business, mens godkjenning av betalinger gjøres av byrå/kunden i Visma.net. I tillegg kan kunden, på samme måte som for den gamle løsningen, godkjenne betalinger i nettbanken der avtalen støtter dette.

Her er en kom-i-gang side for ny løsning: https://community.visma.com/t5/Nyheter/Kom-igang-med-Visma-net-AutoPay/ba-p/32067

CONTRIBUTOR **

Ok. Da har jeg noen nye spørsmål:

Når betalingene er godkjent i Visma.net, trengs det da å gjøres noe mere i nettbanken?

Hvis kunden vil godkjenne selv i nettbanken, må vi i tillegg godkjenne i Visma.net?

Vil betalingene fortsatt ligge under forfallsregisteret i nettbanken i de bankene som støtter dette? F.eks. DNB.

Hva er prisen på dette produktet i forhold til Autopay?

CHAMPION *

Det må etter hva jeg har skjønt være minst en godkjenner av betalingene i Visma.net. Dette kan være en vilkårlig bruker. (byrå eller bruker).

Dette betyr også at det ikke er mulig å bare godkjenne betalinger i nettbanken. Men du må jo også i dag gjøre en godkjenning i Autopay - og det er veldig uheldig om det skulle være mulig å sende betalinger uhindret til nettbanken uten at det er en autorisert attestering av disse - nå åpnes nettleseren med Visma.net Autopay direkte etter sending av betalingene så det er i tillegg veldig enkelt å gjøre attesteringen.

Betalingene vil som før dukke opp i forfallslisten i nettbanker med direkteavtale og kan stoppes/slettes der om ønskelig. Det er som sagt også mulig å avtale med banken at betalinger må godkjennes i nettbanken også - slik det er i Autopay.  Feks. DNB, Sparebank1 SMN, osv.

Her er oversikt over bankavtaler og status på nytt format og om det er direkteavtaler eller om avtalen går via Nets: https://community.visma.com/t5/Brukertips/Bankavtaler/ta-p/32075

Prisen på Visma.net Autopay er transaksjonsbasert med kr.2 pr betaling (både ut og inn).

Dette gjør at jeg ser at det faktisk blir mulig å inngå flere avtaler som gjør at vi også kan betale forskuddstrekk via denne løsningen - sålenge det ikke er Nets-baserte avtaler, mulig det også er andre banker som har et månedsgebyr på betalingsavtalene.

CONTRIBUTOR **

Ok. Jeg mener jeg hørte på webinaret i går at en ikke trenger å bruke KID på innbetalinger for å få matchet dette på kundereskontroen. Men da må jeg vel ha hørt feil? For at innbetalinger skal gå via Visma.net Autopay må en vel bruke KID?

VISMA

(updated by Tonje VISMA ‎02-11-2017 12:26 )

Hei,

Lager man en Cremul-avtale med banken trenger man ikke KID. 

Systemet matcher innbetalinger på KID, beløp, kundenummer, organisasjonsnummer, kontonummer, fakturanummer, eventuelt fritekst. 

Dersom ERP ikke finner noe vil innbetalingen havne på en feilkonto.

Mvh

Tonje 

Produktsjef