Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Fakturanummer - prøveutskrift - feil faktura ved oppslag

av Anonymous

Hei. Vi kjører versjon 5.32.3. Har følgende eksempel. Vi generer en fakturautskrift som f . eks får faktura nummer 9904, og trykker avbryt på oppdatering. Dette for at fakturaen skal gjennomgås av andre før den sendes. Vi gjør det samme med en ny kunde og ny faktura. Den siste fakturaen blir så skrevet ut, godkjent og bokført. Denne har nå også fått fakturanummer 9904. Når vi går inn på den siste kunden og skal se kopi av fakturaen (9904) så kommer kopien av den først utskrevne fakturaen opp og ikke den som er bokført som faktura 9904. Kopien av den bokførte fakturaen finnes så vidt jeg kan se ikke lenger i vårt system. Mvh Lorentz

3 SVAR 3
Martin Maurud
PARTNER

av Martin Maurud

Hei

Dette skyldes nok en feil i versjonen som gjør at PDF kopier som havner på området i noen tilfeller ikke blir forkastet når man trykker avbryt og derfor blir det "feil" kopi som vises.

Dokumentkopier/Dokumentarkivet vil ikke kunne inneholde flere ordrelinjer en det som er skrevet på den aktuelle faktura. Det du beskriver er sannsynligvis en akkumulert utskrift som man har kalt fakturakopi. Dette var en metode man løste "fakturakopier" på i VB før vi fikk Dokumentkopi-tabellen.

Ta kontakt med din forhandler og be dem hjelpe deg med å finne dokumentkopiene, det er mulig at du ikke har noe skjermbilde som viser deg diss kopiene, eller at de ikke er skrudd på!

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg tar ut kopien ved f. eks å stå på kunden og trykke på kopi av faktura. Det viser seg at denne henter fra en mappe og at kopien i denne mappen blir generert ved utskrift. Dersom vi ikke godkjenner men skriver ut en annen faktura så får den nye fakturan samme nummer men blir merket (2). Har funnet ut at hvis vi endrer dokumentnavnet i mappen så får vi rett fakturakopi når vi henter på denne måten.

Ved utskrift fra det jeg tror du mener med dokumentarkivet så får vi riktig kopi, men dersom det er flere linjer på ordren som er ferdigmeldt og fakturert på ulike fakturanummer så vil kopien inneholde alle linjene som er fakturert på ordren og ikke bare dem som er knyttet til den ene fakturaen. Det medfører at beløpet som er bokført på kunden og som salg ikke stemmer med summen på fakturakopien. Dette medfører at det ikke er umiddelbar sporbarhet mellom transaksjonen og dokumentet som ligger til grunn. 

Martin Maurud
PARTNER

av Martin Maurud

Hei

Tar du ut kopien fra dokumentarkivet i Visma Business (ordredokumentkopi) eller er dette en kopi som er laget på et område (faks og e-postbehandling)? Om dette er en kopi fra område ville jeg tatt en titt i dokumentarkivet og se om det er samme tilfelle der.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"