Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Fakturering i valuta

av Anonymous

Hei!

 

Lurte på hvordan jeg kan fakturere for en kunde i valuta i vbb?

Noen tips?

mvh

 

Siri Folkvord

2 SVAR 2
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Siri.

Fant du noengang ut av dette? Jeg har litt samme problemstilling: har en kunde som selger fisk til utlandet i GBP og lurer på hvordan jeg får frem dette. Har stilt inn riktig valuta på kunden, men finner ikke noen formularer som oppgir valuta i det hele tatt. Hva er det ev man ser etter på formularet hvis det er der det ligger?

Mvh Christoffer

av Einar Fjørtoft

Ser at spørsmålet ditt har ligget ubesvart lenge og håper at du har funnet ut av det for lenge siden.  Jeg velger allikevel å svare da spørsmålet sikkert er interessant også for andre.

Generalt kan man si at det ikke er så mys som skal til for å fakturere i valuta i i Visma Business.

Først og fremst må kunden må være registrert med annen valutakode enn NOK.  Du kan alternativt legge inn riktig valutakode direkte på ordren hver gang dersom du ikke ønsker å legge det inn fast på kunden.

Dersom produktene ikke er priset i aktuell valuta i pris- og rabattmatrisen, er det ekstra viktig at valutakursen er satt riktig i valutatabellen. Visma Business vil nemlig omregne enhentsprisen fra prisen i NOK til valuta basert på valutakursen på aktuell valuta dersom ikke produktet er priset i valuta.

Ved utskrift av faktura må du velge et formular som er tilpasset fakturering til utlandet og dette formularet være knyttet til et uskriftsoppsett som viser nødvendige kolonner på fakturalinjenivå (f.eks. valutakode) slik at mottaker ser hvilken valuta fakturaen er i.  

Du må også sørge for at fakturaen inneholder nødvendig betalingsinformasjon for betaling fra utlandet.  
Ikke send ut faktura til utlandet med "gammeldags" norsk bankgiro nederst.  Det ser ikke bra ut og utenlandske kunder vil ikke forstå hva det er.

Ta kontakt med din forhandlerkonsulent dersom du trenger hjelp. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"