Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Forskjell på Statistisk verdi på tolldeklarasjon og Faktura beløp

av Anonymous

Da jeg fikk Deklarasjonsoversikten fra Tolldirektoratet for februar har jeg avvik. Ved inport av råvarer fra leverandøren viser Statistisk verdi på deklarasjonsoversikten og tolldeklarasjonen en verdi på EURO 31.077. Mens mottatt faktura fra leverandøren er på EURO 33.297. Antall kilo og vekt stemmer. Har tidligere hatt avvik andre veien der faktura viser lavere beløp pga gebyr og det er greit da bruker jeg jo statistisk verdi.

Men hva bruker jeg nå nå forskjellen er motsatt og tolldeklarasjonen er lavere enn mottatt Faktura?

Hvilken verdi bruker dere da?

1 SVAR 1
Sølvi Nielsen
CONTRIBUTOR **

av Sølvi Nielsen

Hei

Har hatt samme problem, for leverandører, ofte i Tyskland, sender en proforma faktura med varene som har laverer verdi.

Jeg sende informasjon til transportør som hadde foretatt innfortolling, og ba om endring på tolldeklarasjon, og det gikk greitt. Det er vi  som står som importør som har ansvar for at verdi er riktig, selv om det til tider skaper mye ekstra arbeid.

Har informert vårte innkjøperer og våre leverandærer at vi ikke aksepterer proforma faktura, det skal være original som følger varene.

 

Sølvi

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"