Mine områder
Hjelp
perimidt
CONTRIBUTOR ***

Import av filer med Tidsstyrt oppgave feiler

av perimidt

Hei

 

Jeg prøver å sette opp en import av filer som en tidsstyrt oppgave, men det ser ikke ut som det fungerer.

 

Hvis jeg kaller filen importfil.txt så blir den importer, men ikke slettet slik at de samme dataene blir importert på nytt hver gang oppgaven kjøres.

 

Hvis jeg kaller den importfil.edi så blir den slettet, men dataene blir ikke importert.

(Får melding i EDI-feilmeding:

FEIL : Produktnr "" ikke funnet
FEIL : Reason: Invalid at the top level of the document.
FEIL : Error on line 1, position 1 in "file://z52os2cfi001/135300osl$/programdata/visma/yx_prose)

 

Det skyldes nok at vi har kryss på XML-format i innfil i EDI-behandling i BO)

 

Det må vel være mulig å importere en fil og få VB til å slette den etterpå?

 

mvh

Per Erik

 

 

7 SVAR 7

av Per Øyvind Trydal

Svaret fra Visma er da feil, men det kan jo hende du har for gammel versjon og må oppgradere 

Jeg har satt opp import av edi filer via tidsstyrt oppgave for flere kunder. Hvordan dette gjøres kan du lese mer om i hjelpen til Visma Business. Her er utdrag fra Hjelpe filen

 

Skjermbilde.JPG

 

 

 

 

 

 

 

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
perimidt
CONTRIBUTOR ***

av perimidt

Hei

 

Vi har versjon 16.10.4, men problemet er visst at vi har kryss i dette feltet:

perimidt_0-1665079832313.png

Når vi da prøver å importere en edi-fil i det vanlige tekstformatet så fungerer det ikke.

Det krysset må vi ha på fordi vi mottar import av ordre via xml, men vi har andre importer som vi gjerne skulle sluppet å importere via /R.

Godkjent løsning
TrondLu
CONTRIBUTOR ***

av TrondLu

Jeg hadde dette oppe med Visma for et par år siden og fikk den gang bekreftet at hvis du setter kryss på xml format inn så skal alt som importeres være i xml. Jeg la inn som ønske at de kunne ta begge format - i alle fall kunne Imports mappen takle begge.

av Per Øyvind Trydal

Får du importert den manuelt som .edi fil eller som .txt fil ?

 

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
perimidt
CONTRIBUTOR ***

av perimidt

Ja, manuell import av både .edi og .txt går fint.

I dag har jeg fått vår partner til å melde inn support-sak hos Visma. Hvis det kommer noe svar fra dem så legger jeg det ut her.

 

 

mvh

Per Erik

perimidt
CONTRIBUTOR ***

av perimidt

Svar fra Visma er at dette ikke lar seg gjøre med tidsstyrt oppgave.

perimidt
CONTRIBUTOR ***

av perimidt

Viser seg at en lite dokumentert funksjon er at dersom man legger en Visma xml ordrefil i mappen ORDERSR og lar filendelsen forbli .xml så blir den importert selv om krysset "XML-format i innfil" ikke er satt på i EDI-behandling.

 

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"