Mine områder
Hjelp
Beathe_Rian
CONTRIBUTOR ***

Innbetalinger via AutoPay blir bokført mot feil kundereskontro

av Beathe_Rian

Vi har erfart at enkelte innbetalinger blir bokført mot feil kundekonto. Betalingen gjelder en helt annen kunde. Under betalingsinformasjon kommer korrekt informasjon fram. Vi har ikke funnet noe annet mønster på dette enn at alle kommer inn på samme kundekonto selv om betalingen gjelder forskjellige kunder. Det har ikke vært fakturert noe fra denne kundekontoen etter at dette har begynt å skje.

 

Fakturaene som blir betalt er registrert i WebFaktura og innbetalingene kommer inn via  AutoPay

 

Dette startet opp i 2021. Det er ingen andre bevegelser på denne kundekontoen enn de innbetalinger som kommer feil. Det er kommet inn andre innbetalinger til disse kund-kontiene som har blitt bokført korrekt. 

 

Jeg klarer ikke å finne noe fellesnevner på disse innbetalingene som gir en pekepinne på hvorfor dette skjer. Er det noen som har noe tips på hvor jeg kan lete?

Beathe Rian
Folde Regnskap og Rådgivning AS
4 SVAR 4
amundsf
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av amundsf (Oppdatert ‎19-09-2022 23:47 av amundsf )

Har erfaring med noe tilsvarende dog hvor Global er ERP-system:

I de tilfellene vi har sett har leverandør merket kreditnotautbetaling med sitt kreditnotanr - som tilfeldigvis er likt vårt fakturanr flere år tilbake i tid.

 

Så mitt tips er å sjekke om betalingen sin referanse kan stemme med noe på en gammel transaksjon for kunden det er ført mot (feks fakturanr) 

Beathe_Rian
CONTRIBUTOR ***

av Beathe_Rian

Takk for tipset. Det kan vi sjekke opp ja. 🙂

Beathe Rian
Folde Regnskap og Rådgivning AS
GeirM
VISMA

av GeirM

Hei - dette er nok en support sak, så ta dette via partner slik at vi får dette inn i rette fora

 

Beathe_Rian
CONTRIBUTOR ***

av Beathe_Rian

Vi ønsker å høre om andre har erfart noe tilsvarende. Dette er ikke noe kritisk problem, men hvis andre har tilsvarende erfaringer så hadde det vært fint å høre om de hadde funnet en årsak til det.  Slik jeg har tolket Visma Community så kan vi stille de spørsmål vi vil her, så jeg stusser litt på kommentaren din Geir. 

 

Ved å stemple denne tråden er jeg redd for at andre brukere ikke tørr å legge inn en kommentar her.  Dette kan igjen gjøre at andre ikke "tørr" å legge ut spørsmål i redsel for å få munnkurv som jeg tolker det som du har gitt meg her. 😞

Har jeg misforstått hva vi har "lov" til å gjøre?

Beathe Rian
Folde Regnskap og Rådgivning AS
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"