Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Nye momskoder for innførsel av varer fra utlandet.

av Anonymous

Jeg har gått på kurs og jeg har slått opp i Sticos, hvor standard momskoder blir benyttet for føring av importfakturaer og tolldeklarasjoner.

Sticos benytter kode 21 til all innførsel av varer fra utlandet som er avgiftspliktig med 25% mva, og hvor det foreligger fradragsrett.  Kode 21 skal benyttes på selve fakturaen fra leverandøren for å markere grunnlaget for fradragsberettiget inng. innførselsmva med 25%.

Kode 81 skal slik jeg har forstått brukes når man førere tolldeklarasjonen.  Kode 81 beregner automatisk 25% utg. innførselsavg. kto 2704 og 25% fradragsberettiget inng. innførselsmva kto. 2714. Beregningsgrunnlaget er normalt varens tollverdi med tillegg for toll og andre avgifter.

Er det noen som kan fortelle meg hvilke koder i Visma Business som tilsvarer 21 og 81?

Mvh

Lillian Berg

West System Norge As

2 SVAR 2
Sandra Wiik3
CONTRIBUTOR **

av Sandra Wiik3

Gjelder dette fortsatt? (ser at denne tråden er fra 2017) At utenlandske faktura skal bokføres uten avgiftskode?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous
  1. Faktura fra utlandet
    Føres som vanlig mot kjøps- eller kostnadskonto uten avgiftskode.  
    Husk at innførsels MVA aldri skal beregnes på grunnlag av selve innkjøpsfakturaen.
  2. Bokføring av grunnlag innførsels MVA
    Innførsels MVA beregnes alltid på grunnlag av tolldeklarasjon i Altinn og posteres på samme måte som tidligere beskrevet:
    Debet 4380 med avgiftskode 23 og kredit 4381 med blank avgiftskode 
    Her kan man alternativt benytte samme konto som innkjøpsfakturaen både debet og kredit, men da med avgiftskode 23 på debet transaksjonen og blank avgiftskode på kredit transaksjonen.
    Det er viktig at avgiftskode benyttes på debet transaksjonen selv om ikke avgiftsbeløpene beregnes.  Dette for å få oppdatert avgiftsgrunnlaget.
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"