Mine områder
Hjelp
Stig Rune Øyra
CONTRIBUTOR ***

Nytt ordrenummer følger ikke serie

av Stig Rune Øyra

Er det noen plass man kan endre nummerserien på ordrenummer?

Vårt høyeste ordrenummer er 5351, men når man lager en ny ordre så kommer ordrenummer 42738.

Dette skyldes at det ved et uhell ble lagret en ordre med nummer 42731. Denne ordren er slettet, men likevel vil ikke systemet fortsette med ordrenummer 5352 når man lager en ny ordre.

11 SVAR 11
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Ordrenr i Visma Business er ikke i noen serie. Den følger bare det høyeste ordrenr og legger til 1.

Det kan se ut som om du har flere ordre med ordrenr >42731.

Dersom disse ikke er fakturert så kan du slette disse. Er de fakturert er det ikke tilrådelig å gjøre endringer.

Om du ikke finner disse ordrene i de skjermbildene du bruker - må du åpne Ordretabellen fra  utforsker | Tabeller | OrdreLogistikk | Ordre |Ordre . Om de ikke ligge der kan det hende at du må inn i datatabasen . Da er det påkrevet at du har kompetanse for å endre.

 


@Stig Rune Øyra  skrev:

Er det noen plass man kan endre nummerserien på ordrenummer?

Vårt høyeste ordrenummer er 5351, men når man lager en ny ordre så kommer ordrenummer 42738.

Dette skyldes at det ved et uhell ble lagret en ordre med nummer 42731. Denne ordren er slettet, men likevel vil ikke systemet fortsette med ordrenummer 5352 når man lager en ny ordre.


 

Stig Rune Øyra
CONTRIBUTOR ***

av Stig Rune Øyra

I ordretabellen fra utforsker så er det høyeste ordrenummeret akkurat nå 5363. Men hvis jeg taster inn ordrenummeret 42736 på en ny linje i tabellen, så får jeg beskjed om at primærnøkkel er i bruk. Ordre 42736 skal egentlig være slettet, men den ligger tydeligvis en eller annen plass inne i systemet.  

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Tyder på at det ligger data i Ordretabellen som ikke er synlig i visma (dersom du er sikker på at det ikke finnes utvalg/søk i skjermbildet du ser i)

 

hva skjer om du forsøker 42737? og om du får registrert og lagret, kan du da trykke + og få 42738?

 

Om du fortsatt har problemer anbefaler jeg at du tar kontakt med din forhandler som kan hjelpe deg.

Stig Rune Øyra
CONTRIBUTOR ***

av Stig Rune Øyra

Hvis jeg registerer 42737, så kommer 42738 når jeg trykker pluss ja.

Jeg har allerede sendt forespørsel til forhandler, så venter på svar derifra.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

OK, da er du back on track. Du kan vel da fortsette ordreregistrering og så kan man finne ut av 42737 på et senere tidspunkt

Stig Rune Øyra
CONTRIBUTOR ***

av Stig Rune Øyra

Nåja. Må taste inn nytt ordrenummer manuelt nå, slik at det fortsetter fra 5363. Og det er en løsning som ikke funker bra. For trykker jeg + så kommer ordrenummer 42737.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

sorry - jeg trodde et øyeblikk at 42737 var det som skulle være neste nr 🙂

Du blir nok nødt til å få fjernet det høye nr i databasen

Jeg går ut i fra at du ikke har andre ordre i visma som har ordrenr > 42000.  Og heller ingen ordre som er fakturert og som har ordrenr >42000. I så fall er det en smal sak å korrigere i databasen

Stig Rune Øyra
CONTRIBUTOR ***

av Stig Rune Øyra

Det virker som om det kun er 42736 som ligger i databasen. Og den er ikke fakturert.

Er en korrigering i databasen noe jeg kan få til selv? Holder det med å regenerer indeksene?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Det holder ikke å regenerere indexer. Du må nok få slettet i databasen. Om du ikke har erfaring med SQL queries så anbefaler jeg at du bruker forhandleren din

Mona Værøyvik
CONTRIBUTOR *

av Mona Værøyvik

Du kan gå til Bedriftsparametre, velg fanen Bilagsserier.

Under ordrebekreftelse endrer du til ønsket nummer i kolonnen Neste bilagsnr 

Stig Rune Øyra
CONTRIBUTOR ***

av Stig Rune Øyra

Neste bilagsnummer på ordrebekreftelser sto på 200000, så det ser ikke ut til at den har blitt brukt i det hele tatt. Prøvde å endre likevel uten at det hadde innvirkning på ordrenummer.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"