Mine områder
Hjelp
Naalsund
CONTRIBUTOR **

Problem med desimaler etter overgang til VB 16.10

av Naalsund

Etter overgang til versjon 16.10 av Visma Business opplever vi at vi ikke klarer å føre eller søke på beløp med desimaler. Det er akkurat som om Visma Business ikke oppfatter kommaet. Når vi f.eks skriver inn 1500,50 så tror VB at vi skriver 150050,00. Vi har også forsøkt med punktum som desimaltegn, men det gir samme resultat. Har også sjekket innstillingene på maskinen og den er innstilt med komma som desimaltegn samt at antall tegn/posisjoner bak komma er 2. 

Noen andre som opplever det samme?

13 SVAR 13
Godkjent løsning
EddieBratli
VISMA

av EddieBratli

Versjon 16.10.1 er nå tilgjengelig på https://vucustomer.visma.com/Download/Areaid=435 (VBPL) eller https://vucustomer.visma.com/Download/Area?id=438 (VBPL Byrå), med følgende endringer: 

  • Registrering av desimaler
    Når man hadde punktum (.) som Grupperingssymbol for sifre (tusenskilletegn), var det ikke mulig å angi
    desimaler. Dette er nå løst.
  • Utskrift til Excel
    Enkelte kombinasjoner av Desimaltegn og Grupperingssymbol for sifre (tusenskilletegn), førte til at beløp
    ble satt null ved utskrift til Excel. Dette er nå løst.
  • Midlertidig datoformatfeil
    Ved utskrift av et ordredokument med hvor Språknr var angitt, og det for dette språket var spesifisert et
    annerledes datoformat i feltet Områdeformat, endret datoformatet seg midlertidig i brukergrensesnittet når
    Godkjenning-dialogen ble vist. Etter å ha lukket dialogen ble formatet endret tilbake til det korrekte. Dette
    er nå løst

     

    For oversikt over endringer i Visma Business 16.10.1, se: Release notes VB 16.10.1

     

    Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community

Ørjan Berg
PARTNER

av Ørjan Berg

Anbefaler at alle som har problemet med desimalskilletegn om å oppgradere til 16.10.1. Da vi har mottatt meldinger fra brukere som har forsøkt med workaround, at mva melding får feil beløp i grunnlag og beregnet avgift.

 

"Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt, dette hjelper andre i community.

av Jonas Christensen - Azets

Noen som vet noe mer om patch til v. 16.10?

arne fure
PARTNER

hei. 

Den ligger nå tilgjengelig, som vanlig legges den ut for partnere først.  kunder som trenger den ASAP bør kontakte sin forhandler.

Det er også inkludert patchet utgave av Visma Dockumentcenter.

 

https://community.visma.com/t5/Nyheter-i-Visma-Document-Center/Ny-patch-16-10-1/ba-p/470664

 

Godkjent løsning
arne fure
PARTNER

av arne fure

til info, kanskje dette er relevant for dere:

NOTE!

In version 16.10 the function Regional format was introduced. But unfortunately this causes a severe problem to installations having regional setting using dots or commas as thousands separators. Example of regional settings are danish, german and english language. The problem makes it impossible to enter decimal values into any field in Visma Business. Possible workaround is to set "System information - Regional format" to override the thousand separator (".") from OS to 'space'. Example: a danish installation could use regional format bit value as 5242880.

Naalsund
CONTRIBUTOR **

av Naalsund

Hei Arne, 
Tusen takk! Jeg tror du traff her. 
Vi har vår VB på en Citrix-server og nå har jeg forhørt meg med en annen person enn den som sjekket for meg sist. Det ser ut til at det er tusenskilletegnet "." som er problemet, og at denne innstillingen er brukerstyrt. Han som sjekket innstillingene for meg først hadde korrekte innstillinger på sin brukertilgang, men jeg har feil innstillinger på min. Jeg har "." som tusenskilletegn. Så her må jeg på en eller annen måte få endret det på min brukertilgang, men det blir min hodepine. 

arne fure
PARTNER

av arne fure

Bare hyggelig.

Det har vært noen utfordringer med dette tidligere, jeg er ikke teknisk på det nivået, men her er noe som ble lagt ut den gangen: https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-Business-og/Feil-ved-overforing-av-tall-til-Excel/...

 

Godkjent løsning
Henrik Søe Jensen
CHAMPION *

av Henrik Søe Jensen

Hej Arne

Kommer der en version om lidt som løser dette?

Vi er nemlig også selv rart af ændringerne og de problemer det giver når man udskriver til Excel eller kopirer fra Excel og ind i Visma Business ved eksempelvis bogføring.

arne fure
PARTNER

av arne fure

hei og godt nytt år.

Det har jeg dessverre ikke noe svar på pr. nå, men skal sjekke.

arne fure
PARTNER

av arne fure

Visma svarte raskt: Hei Arne Ja, vil komme en patch antagelig neste uke 🙂

Henrik Søe Jensen
CHAMPION *

av Henrik Søe Jensen

Tak for hurtigt svar. Det vil vi se frem til.

roy-LR
PARTNER

av roy-LR

Har testet på "søk etter bilag". Jeg søkte da på 739,41 som jeg sjekket at jeg hadde noe på.
Selve Beløp i søkelinjen endrer seg automatisk til 739.41% - Noe som ga meg treff. 

Testet også med å skrive 739.41 - dette ga fortsatt treff på bilag
Vi har VB 16.10

Naalsund
CONTRIBUTOR **

av Naalsund

Takk som sjekket. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"