Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Slettet dokument i dok senter

av Anonymous

Jeg har ved en feil klart å slette et dokument i dok senter. Jeg skulle slette en linje men slettet i stedet

hele dokumentet. Jeg har dokument nummret. Noen som vet om det er mulig å søke dette opp igjen. Det gjaldt en faktura som er godkjent av kunde.

9 SVAR 9
Ørjan Myhr
PARTNER

av Ørjan Myhr

Hvis dokumentet lå i en status slik du beskriver så skal det ikke være mulig å slette dokumentet. For å slette dokumentet må du først slette flyten, gå tilbake til "nye dokumenter" og slette derfra. Du sier at dokumentet var godkjent, da ligger dokumentet med en status som ikke skal kunne slettes. Mulig du har filtrert det bort, at det ikke er slettet? 

 

(Hvis du vil lete etter filen så kan vi hjelpe med hvilken mappe du skal lete på ut fra dokumentnummeret)

Mvh Ørjan Myhr, Proplan AS Stavanger
Mobil 98260908
Ellen Knagenhjelm
CONTRIBUTOR ***

av Ellen Knagenhjelm

Det går fint an å slette dokument uten å slette flyt først, så om dette ikke skal kunne gå an, bør dere kanskje se på det på nytt.

Her hos oss er et dokument slettet på en eller annen måte uten at vi vet hvordan. Både jeg og en kollega har søkt etter dokumentet fordi vi utfra mailutveksling hadde dokument id, og vi derfor også vet at dokumentet var godkjent av minimum en av to godkjennere. Alle filter er fjernet, og det er også søkt i alle mulige faner i dokumentsenter.

Jeg har måttet legge faktura inn på nytt.

Ellers har jeg slettet dokumenter flere ganger (ikke ved uhell) uten å slette flyt.

Ørjan Myhr
PARTNER

av Ørjan Myhr

Hei Ellen, 

Er nok ikke overbevist om at dokumentet har flyt aktivert og allikvel er blitt slettet fra brukergrensesnittet. Kan anbefale å finne området hvor dokumentene er lagret (du finner stien i Visma Explorer under tabeller, CRM, Dokumenter, Program og en rad som viser til Visma workflow). På den plasseringen finner dere mapper som er numerert fra 1 til 99. Hvis dokumentnummeret(id) du leter etter feks er 37891 så skal du finne filen(e) for det dokumentet plassert i mappe 31. Du tar altså det første og siste sifferet i dokumentnummeret for å finne mappen det er lagret i. Hvis filen ligger der så er det ikke slettet fra dokumentsenter, i alle fall ikke via brukergrensesnittet. Hvis dere klarer å gjenskape at dere får til å slette dokumenter på flyt så vil vi gjerne ha informasjon om hvilken versjon dere kjører på dokumentsenter slik at vi kan gjenskape og rette- dette skal ikke være mulig. 

Mvh Ørjan Myhr, Proplan AS Stavanger
Mobil 98260908
Ellen Knagenhjelm
CONTRIBUTOR ***

av Ellen Knagenhjelm

Hei igjen.

 

Vi har testet igjen nå, og det kan se ut som at det er vi som har administratorrolle i dokumentsenteret som kan slette når dokumentet er på flyt.

Vi kan slette både ved å gå på rediger-slett dokument, og ved å bruke del knappen på tastaturet. Vi har også opplevd å få spm om vi vil slette når vi har tastet litt kjapt, uten at vi kan huske hvilke tastaturknapper vi da har brukt.

Dokumentet finner vi heller ikke igjen på plasseringen du nevner. Om det hadde ligget der ville jo uansett kommentarer i løpet av flyten være borte.

Vi har versjon 13.00.0

Det hadde også vært kjekt å hatt en oversikt over hvilke rettigheter de forskjellige rollene har, slik at vi lettere kan finne ut hvem som kan hva:)

EddieBratli
VISMA

av EddieBratli

Hei,
Det er rollene administrator og regnskapsfører som har tilgang til sletting av dokumenter.
Ved sletting blir dokument med tilhørende filer slettet. Det er kun i Hendelseslogg det ligger informasjon om slettingen. Se Verktøy, Hendelseslogg. I Hendelseloggen kan du søke på dokumentid i feltet ID og vil der se alle hendelser for aktuelt dokument.

Ellen Knagenhjelm
CONTRIBUTOR ***

av Ellen Knagenhjelm

Hei

Takk for svar. Da fant jeg ut hvem som har slettet det. Vårt problem er at det er slettet, antagelig ved en tastaturkombinasjon og uten at spm om vi vil slette er kommet opp. Dette dokumentet ville vi ikke ha bekreftet på sletting på:)

Ligger det ute noe sted en oversikt over hvilke rettigheter som tilhører hvilke roller? Det hadde hjulpet til at vi fikk gitt riktige roller til de forskjellige:)

Bjørn Hindøy
PARTNER

av Bjørn Hindøy

Hei. Vi kjører versjon 13.10.2 av dokumentsenter og eg også får lov å slette dokument som har status godkjent direkte. Eg treng ikkje å gå via slett flyt og nye dokumenter.  Testa i ein demo hos oss her no. Er det ein bugs då i versjon 13.10.2?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei!

 

Om du har mottatt dokumentet via Autoinvoice tror jeg du finner kopi der selv om det er slettet fra VDC. 

Eventuelt kan du sjekke i Approval om kopien ligger der, siden det har blitt godkjent av kunde. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Når du sletter dokumentet i Document Center, sletter du både filen og oppføringen i SQL. 

Det er dessverre ingen angreknapp på det. 

 

Det kan gå an, dersom du tar kontakt med driftsleverandør, og hører om de har backup av mappen der dokumentene lagres, slik at du kan få tilbake det opprinnelige dokumentet. 

Og så må du ta kontakt med forhandler og høre om de kan hjelpe til med å legge inn dette manuelt i SQL. 

 

Det rimeligste vil nok være å kontakte kunden og forklare situasjonen. 

 

Vebjørn Reinsberg

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"