Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Visma Business genererer rotete bunt ved fakturering

av Anonymous (Oppdatert ‎16-04-2020 22:36 ( )

Hei,

 

Har ett selskap hvor man fakturerer ved å bruke "produkt". Bunten som Visma genererer i bilagregistreringen er ikke tilfredstillende da den ser meget rotete ut. Alle salg går Debet/kredit. Selger jeg f.eks for kr 20 000 kan den postere Kredit 100 000 og Debet 80 000 mot en og samme salgskonto.

 

Noen forslag for å få bort dette og få en ren postering direkte mot kredit slagskonto og debet kundekonto?

6 SVAR 6
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

 

Dette skyldes trolig at du har et produkt som fekt har pris 1000 og som du alltid justerer til ønsket pris feks 800, da vil standard Visma Business funksjonaiet være å anse at 200 er salgprisreduksjon = Rabatt og ønsker å postere  D/K 200/1000

Dette kan omgås ved å sette behandlingsmåte på produktet:

Fanen [Priser]

Tredje Bolk, første prameter

Kryss av for [Ikke beregn rabatt ut fra standardpris]

 

Husk at ordrelinjer laget før du endrer parameter ikke har fått samme parameter satt. Det kan du i så fall gjøre på Behandlingsmåte på ordrelinja

 

 

 

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

 

Har forsøkt dette, men det produseres fortsatt debet/kredit inntektsposteringer..

 

Kan det være fordi en av de andre hakene også er satt på? Dette oppsettet står nå på alle produkt som finnes.

 

 
 

Skjermbilde1.PNGSkjermbilde2.PNG

 

 

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

du satte det krysset enten på ordrelinja eller på produktet før du la det inn på ordren?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

 

Ja, la det inn like etter jeg fikk svar. Fakturerer ca en gang i uken, og har vært det samme hver gang. Jeg la det kun inn på produktet. Det er andre som oppretter ordre og fakturerer..

 

Jeg har nå forsøkt å ta bort de andre hakene, slik at kun det ene krysset ligger inne.. For se om det har noen effekt..?

Frode_Antun
PARTNER

av Frode_Antun

Hvis det er rabatt på ordrelinjen ved fakturering, så vil du få to posteringer i alle fall; en for inntekten før rabatt og en for rabatten. Dette kan du ikke velge bort i VBus.

Det er den implisitte rabatten - den som kommer som et resultat av prisavslag - altså når du endrer prisen til noe annet enn det VBus foreslår - at du kan unngå at prisavslaget blir postert som rabatt ved å bruke behandlingsmåten Ikke beregn rabatt ut fra standardpris.

Det er ingen av de andre behandlingsmåtene som påvirker bokføringen av rabatter.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for svar. Ser at produktlisten egentlig var minst 20 ganger så lang som det jeg fikk opp i skjermbilde med antall 1000. Har hentet opp alle produktene nå og lagt inn hake på resten også.

 

Satser på at det da blir bedre!

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"