Mine områder
Hjelp
Toril Dyrhovd
CONTRIBUTOR *

Uttak av datofelter fra Visma CRM til excel mv. gir feil formatering

av Toril Dyrhovd

Ved uttak av datofelter: Godkjentdato, Innmeldtdato, Fra dato på utdanning, Eksamensdato, Første gang innmeldt og Fødselsdato, får feltene feil format når de kopieres over til Excel og andre programmer.
eksempel:
1970 blir 2070
1990 blir 2090
Vi er klar over at fødselsår vises med to siffer i Visma CRM dersom medlem er født etter 1970

Hva kan gjøres for å få riktig format i Excel ved eksport av disse datofeltene? (ikke bare fødselsdato)

I svar fra Leverandør: Vi har en sak hos Visma hvor vi har bedt Visma om å visen hele årstall, slik at kopiering til 3. parts systemer blir enklere.
Foreløpig er det ikke kommet noen endringer på dette.

Jobber Visma med dette og når kan vi forvente en løsning?

vh
Toril Dyrhovd

1 SVAR 1
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Det er en vanvittig svakhet at årstall fremdeles representeres med to siffer. Men siden det er slik, og det ikke later til at Visma vil gjøre noe med dette i CRM, laget jeg et lite Excel-dokument med en makro som trekker fra 100 år på alle årstall mellom 1970 og 1980. Vi har ikke opplevd problem med 1981 og oppover, om du har det kan du lett endre i makroen for å endre også de årstall. Vedlagt er Exceldokumentet med makro og en veiledning til mine brukere. I tilfelle du av sikekrhetshensyn vil åpne uten makroer og registrere den selv, er makroen her:

Sub Rense_Vismaaarstall()
'
' Rense_Vismaaarstall Macro
'
' Keyboard Shortcut: Ctrl+å
'
    Dim c As Variant
    For Each c In ActiveCell.Columns.EntireColumn.Cells
        If c.Value >= 62094 And c.Value <= 66111 Then
            c.Value = c.Value - 36525
        End If
    Next
End Sub

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"