Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Import av bilag fra eksternt fakturasystem

av Anonymous

Vi kjører i dag fakturering via Mamut Enterprise E5 og fører alle bilagene inn i Visma Contracting for regnskap. Dette blir i dag gjort manuelt via Regnskap -> Bilag -> Registrering, noe som er forferdelig tungvint.

Ved hjelp av Mamuts API kan vi hente ut alt av bilagsinformasjon og konvertere det til hvilket som helst format f.eks. CSV eller XML. Jeg hadde håpet på at vi kunne bruke dette til å få importert bilag i Visma Contracting slik at det ikke må føres manuelt.

Under System -> Import har jeg funnet "Fra ekstern-fakturering". Det høres lovende ut, men jeg kan ikke se at det står noe i hjelp for Visma Contracting om hva slags filformat denne funksjonen trenger. Er det noen som kan hjelpe meg her?

2 SVAR 2
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei!

Kan man også importere kunder (opprette nye og oppdatere eksisterende) via en tilsvarende fil? 

 

Lurer også på om det er mulig å hente ut innbetalinger fra Visma Contracting slik at det kan overføres til et annet system. 

 

Setter stor pris på raskt svar enten her eller på epost georg@iizy.no. 

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous
I System – Vedlikehold – Systemkoder kan man under arkfane Overføring angi eksternt fakturasystem.
Det er kun laget for to systemer og det som må benyttes er «Standard».
Så må det angis et område hvor datafilene kan utveksles.
(Det bør opprettes ei ny mappe hvor både Contracting og Mamut har tilgang og som ikke benyttes til noe annet.)
Så legges det inn bilagsarter og avdeling hvis firmaet opererer med flere avdelinger.
 
Fila som legges ut skal være ei flat fil (ikke kommaseparert) med navnet REGNPOS.DAT
 
Nedenfor har jeg lagt beskrivelse av fila og et eksempel som viser en faktura med postering mot kunde og mot hovedboks salgskonto og MVA-konto. (Sistnevnte har fått navn REGPOS.txt for at det skal være lett å åpne og se på den.)
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"