Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

bokføring av fjernleverbare tjenester

av Anonymous

Vi har kjøpt lisenser på software fra utlandet, lurer på hvordan jeg bokfører disse med de nye mva reglene. Det er ikke utenlands moms på fakturaen  hvis det er av betydning. 

Har satt opp VC med mva-kodene foreslått på versjonskurset. 

3 SVAR 3
Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Dersom softwarelisensene går som kjøp tjenester er det riktig at man skal benytte en avgiftskode med regel 9. (Avgiftskodene burde jeg ikke ha anbefalt, det er kodens regel som skal benyttes).

Dette gjelder avgift som skal spesifiseres i punkt 12 på skattemeldingen. Står da beskrevet under dette punktet i kursdokumentasjonen. I vårt forslag benyttes avgiftskode 60 med regel 9. Avgiftskode 11 kan ha en helt annen regel hos en annen kunde.

Regel 9 posterer automatisk avgiften pluss/minus på avgiftskontoene, såkalt omvendt avgift.

Unni Isaksen
CONTRIBUTOR ***

av Unni Isaksen

Skal det ikke beregnes mva som en fjernleverbar tjeneste på dette? Jeg ville brukt avg kode 11. 

første treffet på mitt søk på nettet: http://www.cw.no/artikkel/it-bransjen/husk-moms-pa-it-kjop-internett

Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Hei Lina!

Jeg har undersøkt med vår kursholder som sier... Svaret her finner dere på side 111 i årsavslutningskurset og side 117 i versjonskurset.

Skal føres uten avgiftskode og på en konto for fritt kjøp. Får man moms på tolldeklarasjonen benyttes avgiftskode 62 eller 63.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"